• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

شورای امنیت به تمدید ماموریت سازمان ملل در افغانستان رای داد

  • کد خبر : 7107
  • 26 حوت 1400 - 11:47
شورای امنیت به تمدید ماموریت سازمان ملل در افغانستان رای داد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه به تمدید ماموریت سیاسی این سازمان (یوناما) در افغانستان رای داد، نماینده روسیه رای ممتنع داد و در سخنرانی پس از رای‌گیری دلایل رای ممتنع روسیه را توضیح داد. این نخستین بار است که ماموریت سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) پس از تسلط طالبان به مدت یک […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه به تمدید ماموریت سیاسی این سازمان (یوناما) در افغانستان رای داد، نماینده روسیه رای ممتنع داد و در سخنرانی پس از رای‌گیری دلایل رای ممتنع روسیه را توضیح داد.
این نخستین بار است که ماموریت سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) پس از تسلط طالبان به مدت یک سال دیگر تمدید می‌شود.
در قطعنامه از حکومت موقت طالبان یاد نشده است. در سخنرانی‌های نمایندگان عضو شورای امنیت سازمان ملل نیز از طالبان به عنوان “حاکمان بالفعل” (دی‌فاکتو) یاد شد.
۱۴ عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و تنها روسیه به آن رای ممتنع داد.
نماینده روسیه در سخنانی پس از رای‌گیری گفت که این کشور به چند دلیل رای ممتنع به این قطعنامه داده ‌است.
او گفت در زمان تدوین پیش‌نویس قطعنامه تلاش کردیم که نظر حکومت طالبان را که نمایندگی سازمان ملل در آن فعالیت می‌کند، داشته باشیم اما کشورهایی که سال‌ها در افغانستان دخیل بودند، این موضوع را نپذیرفتند.
به گفته او، باید اهداف ماموریت یوناما به صورت واقع‌بینانه تعریف شود که در نهایت به صورت “ماموریت غیرممکن” سازمان ملل تبدیل نشود.
نماینده روسیه افزود که “حمایت حاکمان بالفعل (طالبان) سبب می‌شود که یوناما بتواند به صورت موثر ماموریت خود را تکمیل کند و به اهدافش برسد. و امنیت پرسنل سازمان ملل را نیز تضمین می‌کند. و در آخر این‌که ارتباط دوام‌دار نمایندگان ویژه با طالبان مهم است.”
به گفته او، نبود این موارد سبب می‌شود که ماموریت سازمان ملل در افغانستان و تلاش‌های بین المللی برای ثبات در این کشور متاثر شود.
نماینده روسیه همچنین خواستار آزادسازی بدون قید و شرط دارایی مسدود شده افغانستان در خارج شد.
نماینده نروژ پس از رای گیری در شورای امنیت گفت: “به عنوان مسوول امور افغانستان در شورای امنیت ، اجازه دهید از همه اعضای شورا به خاطر مشارکت سازنده در روندی که منجر به تصویب قطعنامه امروز برای تمدید مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان شد، تشکر کنم.”
او گفت که این رای شورای امنیت برای تمدید ماموریت یوناما برای یک سال دیگر پیام روشنی فرستاد که سازمان ملل “در حمایت از مردم افغانستان در شرایط چالش‌برانگیز و بی‌ثبات فعلی محکم ایستاده است.”
او گفت که یوناما بر اساس این قطعنامه مسئول پیشبرد گفتگوهای همه‌جانبه سیاسی، نظارت بر حقوق بشر و تداوم تسهیل کمک‌های بشردوستانه و همکاری همه طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان در تمام این موارد شده است.
او افزود که قطعنامه به ویژه نگران حقوق زنان و دختران است که یوناما را قویا مامور نظارت بر موارد نقض حقوق زنان کرده است.
نماینده بریتانیا در شورای امنیت گفت که رای امروز، “یک‌صدا” برای رهبری ماموریت سازمان ملل در امور بشردوستانه در افغانستان و پاسخگویی طالبان به تعهداتش است.
او گفت که باعث تاسف است که یکی از اعضای شورای امنیت رای ممتنع داد. حالا، کار یوناما مهمتر از هر زمانی است.
او افزود که در ۳۱ مارچ/مارس بریتانیا، آلمان و قطر میزبان کنفرانس بین‌المللی برای تعهد کمک‌های بشردوستانه به افغانستان است.
نماینده بریتانیا گفت که این کشور به ویژه نگران گزارش‌های حملات انتقام‌جویانه علیه مقام‌های دولت پیشین و افراد اقلیت‌های قومی و جامعه مدنی در افغانستان است.
نماینده ایالات متحده در شورای امنیت نیز گفت که این قطعنامه به یوناما وظیفه داده که گفتگوها میان “افغان‌ها و جامعه جهانی” را با تمرکز بر ایجاد “دولت فراگیری” که از همه جامعه افغانستان نمایندگی کند، پیش ببرد.
نماینده چین نیز گفت که وظیفه شورای امنیت در این قطعنامه تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان “بدون قید و شرط سیاسی” است.
او نیز تاکید کرد که دارایی‌های افغانستان متعلق به مردم این کشور است.
او افزود که “شاهدیم دولت موقت افغانستان (طالبان) که موسوم به حاکمان دی‌فاکتو در این کشور است با اتخاذ تمهیدات به طور موثری به انتظارات جامعه بین الملی پاسخ داده است.” و بنابراین جامعه بین‌المللی باید “اصول رهبری و مالکیت افغان‌ها” را در نظر بگیرد.
نماینده چین افزود که باید نگرانی‌های مشروع دولت موقت افغانستان (طالبان) در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7107

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.