• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

فنلند خوشحال‌ترین و افغانستان غمگین‌ترین کشورهای جهان شناخته شدند

  • کد خبر : 7121
  • 27 حوت 1400 - 12:09
فنلند خوشحال‌ترین و افغانستان غمگین‌ترین کشورهای جهان شناخته شدند

بر اساس فهرست سالانه‌ای که با تمویل مالی ملل متحد تهیه شده است، فنلند در پنجمین سال متوالی شادترین کشور جهان شناخته شده است. بر بنیاد این فهرست، افغانستان بازهم غمگین‌ترین کشور جهان درجه بندی شده است. براساس این فهرست که روز جمعه نشر شد، پس از افغانستان کشور لبنان در جمع غمگین‌ترین کشورهای جهان […]

بر اساس فهرست سالانه‌ای که با تمویل مالی ملل متحد تهیه شده است، فنلند در پنجمین سال متوالی شادترین کشور جهان شناخته شده است. بر بنیاد این فهرست، افغانستان بازهم غمگین‌ترین کشور جهان درجه بندی شده است.
براساس این فهرست که روز جمعه نشر شد، پس از افغانستان کشور لبنان در جمع غمگین‌ترین کشورهای جهان جا گرفته است. بیشترین میزان افزایش رفاه در کشورهای صربستان، بلغاریا و رومانیا دیده شده است.
بیشترین میزان کاهش شادی و خوشحالی براساس این جدول جهانی در کشورهای لبنان، ونزوئلا و افغانستان بوده است. لبنان که با فروپاشی اقتصادی مواجه است، به قعر جدول سقوط کرده و قبل از أفغانستان و بعد از زیمبابوه قرار گرفته است. ۱۴۶ کشور در این جدول رده بندی شده اند.
در افغانستان که در آخر جدول قرار دارد، از زمان تصرف قدرت توسط طالبان در ماه اگست سال گذشته، بحران بشری تشدید شده است. صندوق حمایت از کودکان ملل متحد «یونیسف» اعلام کرده بود که اگر کمک نرسد، ممکن است یک میلیون کودک زیر پنج سال در این فصل زمستان از گرسنگی بمیرند.
ژان امانوئل دو نیو‌، از ترتیب‌کنندگان این فهرست گفت: «این (فهرست) نشان می‌دهد که آسیب‌های مادی و روانی جنگ چه بر سر متاثرشدگان می‌آورد.»
بحران بشری در افغانستان از زمان تصرف قدرت توسط طالبان در ماه اگست سال گذشته، تشدید شده است.
فهرست خوشحالی در جهان که حالا برای دهمین سال متوالی نشر می‌شود، براساس ارزیابی خود مردم از میزان خوشحالی شان و همچنین براساس داده‌های اقتصادی و اجتماعی تدوین می‌شود.
یک بار دیگر کشورهای شمال اروپا در صدر این لیست قرار گرفته اند. پس از مردم فنلند دنمارکی‌ها در جایگاه دوم قرار دارند. به دنبال آن ها مردم ایسلند، سویس و هالند قرار می‌گیرند. ایالات متحده امریکا سه جایگاه بالاتر رفته و در جایگاه شانزدهم قبل از بریتانیا قرار گرفته است. در حالی که فرانسه به جایگاه بیستم صعود کرد که تا به حال بلندترین رتبه‌ای است که به دست آورده است.
در این رده بندی در کنار احساس فردی راجع به میزان رفاه که با نظرخواهی موسسه گالوپ در هر کدام از کشورها به دست آمده است، تولید ناخالص ملی، حمایت اجتماعی، آزادی شخصی، میزان فساد و رشوه خواری نیز در نظر گرفته شده است.
امسال نویسندگان از داده های درج شده در شبکه های اجتماعی نیز استفاده کردند تا احساسات مردم را قبل از همه گیری کرونا و پس از آن مقایسه کنند. آن ها متوجه «افزایش شدید ترس و ناراحتی» در ۱۸ کشور شدند. اما احساس عصبانیت نیز کاهش یافته است.
جفری ساکس، یکی دیگر از نویسندگان این گزارش نوشت: «درسی که در طول سال ها از گزارش خوشحالی جهانی گرفتیم این است که حمایت اجتماعی، سخاوت در برابر دیگران و صداقت حکومت برای رفاه مردم اهمیت بسیار کلیدی دارند». او گفت: «سیاستمداران باید به این مسائل توجه داشته باشند».
زمانی که در سال ۲۰۱۸ فنلند در صدر لیست گزارش جهانی خوشحالی قرار گرفت، برخی اظهار شک و تردید کردند. بسیاری از مردم این کشور شمالی که پنج میلیون جمعیت دارد، خود را کم حرف و مستعد مالیخولیا دانسته و اذعان می‌کنند که به این نمایش های عمومی خوشبختی با دیده شک و تردید نگاه می کنند.
اما این کشور دریاچه ها و جنگل های گسترده به خاطر خدمات دولتی کارآمد، حمام های سونا که همه جا هستند، اعتماد گسترده به نهادهای دولتی، میزان اندک جنایات و اعمال خلاف و نابرابری مشهور است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7121

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.