• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

رهبر طالبان کشت خشخاش و تولید و مصرف مواد مخدر را ممنوع کرد

  • کد خبر : 7170
  • 14 حمل 1401 - 10:24
رهبر طالبان کشت خشخاش و تولید و مصرف مواد مخدر را ممنوع کرد

صبح امروز طالبان فرمانی منسوب به هبت‌الله آخوندزاده رهبر این گروه را نشر کرد که در آن اعلام شده بنا به فرمان رهبر طالبان از این بعد کشت، تولید و خرید و فروش موادمخدر در کشور “ممنوع” است و با متخلفان براساس “شریعت اسلامی” برخورد خواهد شد. در فرمان رهبر طالبان آمده است که “از […]

صبح امروز طالبان فرمانی منسوب به هبت‌الله آخوندزاده رهبر این گروه را نشر کرد که در آن اعلام شده بنا به فرمان رهبر طالبان از این بعد کشت، تولید و خرید و فروش موادمخدر در کشور “ممنوع” است و با متخلفان براساس “شریعت اسلامی” برخورد خواهد شد.
در فرمان رهبر طالبان آمده است که “از تاریخ صدور این فرمان کشت کوکنار (خشخاش) در تمام کشور به طور کامل ممنوع است و هیچ‌کسی پس از این نمی‌تواند برای کشت این گیاه تلاش نماید.”
همچنین گفته شده کسی که پس از این خشخاش بکارد “کشت او از بین برده می‌شود و با متخلفین براساس شریعت اسلامی برخورد صورت می‌گیرد.”
رهبر طالبان همچنین مصرف و خرید و فروش انواع مواد مخدر و مواد الکلی را در سراسر کشور نیز منع کرده است.
بر اساس آخرین آمار وزارت صحت در سال گذشته، پیش از به قدرت رسیدن طالبان، شمار معتادان در کشور به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد که نزدیک به ۸۵۰ هزار آن زنان هستند.
در فرمان امروز طالبان همچنین آمده که “استعمال و انتقال، خرید و فروش، تجارت، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هر گونه مواد نشه‌آور مثلا شراب، هروئین، شیشه، تابلیت (قرص‌های روانگردان) ، چرس (حشیش) وغیره، به گونه جدی ممنوع است.”
از نهادهای عدلی و قضایی طالبان خواسته شده که متخلفان را “تعقیب و مجازات” کنند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، که متن فرمان را منتشر کرده است، درباره فرمان جدید رهبری طالبان به خبرنگاران گفت: “با نمایندگان کشورهای خارجی (در این زمینه) حرف زدیم و تماس‌ها ادامه دارد.”
او افزود که “دلیل روآوردن کشاورزان ما به کشت مواد مخدر ضعف اقتصادی است، باید به آنها کمک کنیم تا محصولات جایگزین کشت کنند. در این‌باره با نمایندگان جامعه جهانی حرف زده‌ایم”.
به گفته آقای مجاهد جامعه جهانی وعده همکاری با طالبان در زمینه کمک به کشاورزان و کشت جایگزین تریاک داده‌اند. او تاکید کرد که “تا فراهم شدن شرایط کشت محصولات جایگزین، در رابطه با زندگی کشاورزان نباید سخت‌گیری کنیم”.
در همین حال، پیش‌تر، عبدالسلام حنفی، معاون اداری نخست وزیر طالبان نیز خواستار کمک کشورهای اسلامی برای “کشت جایگزین خشخاش” شده بود. او این موضوع را در دیدار با نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی مطرح کرده است.
در دور اول که طالبان بر افغانستان حاکم شد نیز رهبر طالبان کشت خشخاش را منع کرد که به کاهش چشم‌گیر تولید تریاک در کشور انجامید.
دفتر مبارزه با موادمخدر و جرایم مرتبط سازمان ملل متحد (UNODC) در سال ۲۰۰۱ طی گزارشی از کاهش ۹۱ درصدی کشت خشخاش در افغانستان خبر داده بود. با آنهم، این اقدام طالبان باعث از میان برداشتن تمامی مزارع خشخاش در افغانستان نشده بود.
یک کشاروز هموطن گفت که “پارسال قیمت تریاک نسبت به امسال ارزان‌تر بود و امیدواریم که امسال قیمت‌ها بالاتر برود. دلیل این که کشاورزان به کشت تریاک رو می‌آوردند بیکاری است و مردم کار دیگری ندارند. همچنین، سود این محصول برای کشاورزان نسبت به محصولات دیگر بیشتر است”.
برخی ناظران گفته‌اند که رهبران طالبان با اعلام منع کشت و قاچاق تریاک در کشور نگاهی هم به کمک‌های مالی کشورهای غربی دارند.
بر اساس تخمین های سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر دوصد هزار هکتار زمین در کشور زیر کشت تریاک بوده است.
حدود ۷۱ هزار هکتار زمین در سال ۱۹۹۴ زیر کشت بود و در سال ۱۹۹۶ که گروه طالبان به قدرت رسید، این رقم به ۵۷ هزار کاهش یافت و در زمان فروپاشی رژیم این گروه در سال ۲۰۰۱، تنها فقط هشت هزار هکتار زمین کشت می‌شد.
اما براساس گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده، در ابتدای حاکمیت طالبان ، کشت خشخاش به طور قابل توجهی افزایش یافت یعنی از حدود ۴هزار هکتار تا سال ۱۹۹۸ به بیش از ۶۴ هزار هکتار در سال ۲۰۰۰ افزایش یافت.
افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان است و در دو دهه اخیر هرسال میزان کشت خشخاش رو به افزایش بوده است. از سال ۲۰۰۲ به این سو، کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان پیوسته در حال افزایش بوده است.
براساس گزارش تازه دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل و وزارت مبارزه با مواد مخدر، بیشترین مقدار مواد مخدر کشور در سه ولایت قندهار، هلمند و زابل تولید می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7170

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.