• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

ترک برداشتن بزرگ‌راه‌ بامیان ـ یکاولنگ

  • کد خبر : 7226
  • 21 حمل 1401 - 9:04
ترک برداشتن بزرگ‌راه‌ بامیان ـ یکاولنگ

بزرگ‌راه بامیان ـ یکاولنگ از مهم‌ترین پروژه‌های سرک‌سازی در مناطق مرکزی کشور است که در تابستان ۱۳۹۱ از سوی مقام‌های بلندرتبه آن زمان به بهره‌برداری سپرده شد. این سرک مرکز بامیان را به پارک ملی بندامیر و ولسوالی‌های یکاولنگ، پنجاب و ورس بامیان وصل می‌سازد و هم‌چنان مسیر عبور و مرور مسافران ولایت‌های دایکندی و […]

بزرگ‌راه بامیان ـ یکاولنگ از مهم‌ترین پروژه‌های سرک‌سازی در مناطق مرکزی کشور است که در تابستان ۱۳۹۱ از سوی مقام‌های بلندرتبه آن زمان به بهره‌برداری سپرده شد. این سرک مرکز بامیان را به پارک ملی بندامیر و ولسوالی‌های یکاولنگ، پنجاب و ورس بامیان وصل می‌سازد و هم‌چنان مسیر عبور و مرور مسافران ولایت‌های دایکندی و غور را فراهم می‌آورد. این بزرگ‌راه به طول ۹۸ کیلومتر با بودجه بانک انکشاف آسیایی ساخته شد که از لحاظ اقتصادی و جذب گردشگر برای باشنده‌گان ولایت بامیان بسیار حیاتی است. در سال‌های اخیر شاهراه یکاولنگ ـ بامیان از وسط ترک برداشته است و این آسیب با مرور زمان بیش‌تر شده می‌رود. این مساله‌ موجب نگرانی باشنده‌گان بامیان و مردم مناطق مرکزی شده است. باشنده‌گان بامیان خواستار، توجه طالبان در این مورد هستند. در کنار آن، آنان تاکید دارند که در بخش سرک‌سازی در مناطق مرکزی بیش‌تر تمرکز صورت بگیرد.
عزیزالله، باشنده‌ بامیان، گفت که شاهراه بامیان ـ یکاولنگ به دلیل عبور موترهای باربری با وزن سنگین ترک برداشته است و به ترمیم و نوسازی اساسی نیاز دارد. وی افزود که طالبان باید ساخت این سرک را در اولویت برنامه‌های سال روان خود قرار دهند. این باشنده بامیان هم‎چنان تاکید کرد که در بامیان به‌عنوان مقصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی، باید سرک‌های معیاری بیش‌تری ساخته شود.
علی‌گل، باشنده‌ اصلی ولایت دایکندی و ‌اکنون دانشجوی سال سوم رشته ریاضی در دانشگاه بامیان است. وی گفت که از ساخت بزرگ‌راه بامیان ـ یکاولنگ یک دهه می‌گذرد و با گذشت این مدت، بخش‌های زیاد آن به دلیل‌های مختلف به‌ویژه رفت‌وآمد موترهای سنگین زغال‌سنگ تخریب شده است. این دانشجو تاکید کرد که اگر در مورد ترمیم این مسیر زودتر اقدام نشود، در آینده هزینه‌ گزافی روی دوش دولت خواهد گذاشت. این باشنده‌ دایکندی تاکید کرد که سرک‌ها جزو سرمایه ملی کشور است و باید از آن به‌درستی حفاظت شود.
با این حال عبدالخالق حقمل، رییس فواید عامه طالبان برای بامیان، تایید کرد که در برخی ساحات بامیان سرک‌ها تخریب شده است و نیاز به ترمیم دارد. حقمل گفت که در سال پیش‎ رو پلان دارند برخی از سرک‌ها در این ولایت را ترمیم کنند. به قول وی، سرک‌های یکاولنگ ـ بامیان، شش‌پل ـ دوآب، کوتل شیبر و کوتل دندان‌شکن در جریان امسال ترمیم یا داغ‌گیری می‌شود. وی گفت که برخی مسیرها از جمله کوتل «سرخک» که به دلیل لغزش کوه به روی رفت‌وآمدها بسته شده است، نیز پاک‌کاری می‌شود. به گفته رییس فواید عامه طالبان در بامیان، در مجموع هفت پروژه ترمیم و سرک‌سازی را در ماه حوت سال گذشته طرح و به وزارت فواید عامه طالبان فرستاده‌اند. این پروژه‌ها در ولسوالی‌های بامیان که هوا گرم‌تر بوده است، از سوی انجنیران سروی شده، اما در مناطق برف‌گیر بامیان هنوز کار سروی آغاز نشده است. عبدالخالق حقمل پذیرفت که در تخریب سرک‌ها، عبور و مرور موترهایی با وزن‌ بالاتر از معیار نقش داشته است. او افزود که از پنج ماه به این‌سو تلاش کرده‌اند از این موارد جلوگیری کنند، اما برای سنجش بار موترها امکانات پیش‌رفته در اختیار ندارند. وی گفت که در حال حاضر برای این کار از ترازوی شخصی استفاده می‌کنند. حقمل هم‌چنان تصریح کرد که در طرح ۱۴۰۱ دو ترازو برای بامیان تقاضا شده است و آنان امیدوار‌ند پیشنهادشان از سوی مقام‌های مرکزی تایید شود.
وی تاکید کرد که طبق طرزالعمل موترهای باربری نباید از ۳۵ تن بیش‌تر بار کنند، در حالی ‌که برخی راننده‌ها این قاعده را رعایت نمی‌کنند. طبق گفته‌های حقمل، در برخی موارد موترهای باربری تا دو برابر این معیار هم زغال‌سنگ انتقال می‌دهند. به گفته وی، راننده‌های متخلف تا ۱۴ روز توقف داده می‌شود.
دیده شود که از تخریب بیش‌تر این جاده در سال روان جلوگیری می‌شود یا کار آن به سال‌های بعد می‌ماند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7226

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.