• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

کاهش فرآورده‌های زعفران در سال ۱۴۰۰ در کشور

  • کد خبر : 7232
  • 21 حمل 1401 - 15:45
کاهش فرآورده‌های زعفران در سال ۱۴۰۰ در کشور

شماری از فروشنده گان زعفران می‌گویند که فرآورده‌های زعفران در سال ۱۴۰۰ کاهش چشم‌گیر داشته است که با کاهش حاصلات زعفران، بهای آن بلند رفته است. از سوی هم، برخی از صادر کننده‌گان زعفران از حکومت می‌خواهند تا زمینه صادرات فرآورده‌های زعفران را به آنان فراهم سازد. محمد اصغر، تولید کننده زعفران، گفت: «امسال نسبت […]

شماری از فروشنده گان زعفران می‌گویند که فرآورده‌های زعفران در سال ۱۴۰۰ کاهش چشم‌گیر داشته است که با کاهش حاصلات زعفران، بهای آن بلند رفته است.
از سوی هم، برخی از صادر کننده‌گان زعفران از حکومت می‌خواهند تا زمینه صادرات فرآورده‌های زعفران را به آنان فراهم سازد.
محمد اصغر، تولید کننده زعفران، گفت: «امسال نسبت به سال پیش به فیصدی بیست تا سی فیصد، تولیدات کم بوده، نسبت به دلایلی مثل آمدن تحولات در کشور.»
در همین حال، شماری از فروشنده‌گان زعفران می‌گویند که بهای زعفران اما نسبت به گذشته افزایش یافته است.
شبیتا امیدوار، فروشنده زعفران گفت: «سال قبل تا سقف بیست و پنج هزار افغانی زعفران پایین آمد، اما امسال از صد تا یک صد و ده هزار اوج گرفت، قیمت زعفران.»
بازرگانان می‌گویند که به دلیل نبود پروازهای منظم کارگو از طریق دهلیزهای هوایی، صادرات زعفران به کشورهای خارجی کاهش یافته است.
ناصر عظیمی، فروشنده زعفران گفت: «ما در بیست و هشت کشور جهان صادرات داریم. در حال حاضر بیشتر محدودیت برای ما ایجاد شده است در قسمت صادرات زعفران که کم بودن پروازها است.»
بربنیاد آمارهای وزارت زراعت و آبیاری هم‌اکنون هشت هزار هکتار زمین در ۳۴ ولایت زیر کشت زعفران قرار دارد که در میان ولایت‌ها، هرات در تولید زعفران مقام نخست را دارد و زعفران تولید شده در این ولایت به علت کیفیت خوب مشتریان زیاد در بازار های بین‌المللی نیز دارد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7232

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.