• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
نسبت به سال گذشته میلادی؛

سطح تجارت میان ایران و تاجیکستان ۴.۵ برابر افزایش یافت

  • کد خبر : 7369
  • 09 ثور 1401 - 8:54
سطح تجارت میان ایران و تاجیکستان ۴.۵ برابر افزایش یافت
تجارت دوجانبه بین ایران و تاجیکستان که دارای پیوندهای زبانی، فرهنگی و مذهبی هستند، پس از هفت سال کاهش برای دومین سال در حال بهبود است و در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته آن ۴.۵ برابر افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش اداره آمار تاجیکستان، در سه ماهه اول سال جاری میلادی حجم مبادلات تجاری دوجانبه میان ایران و تاجیکستان حدود ۶۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، یک جهش ۴.۵ برابری از خود نشان می‌دهد.
ارزش واردات کالاهای ایرانی از سوی تاجیکستان در ژانویه تا مارس سال جاری میلادی ۳۳.۵ میلیون دلار و ارزش صادرات محصولات تاجیکستان به ایران در دوره مشابه ۳۳.۴ میلیون دلار بوده است.
روند احیای روابط تجاری ایران و تاجیکستان از سال گذشته آغاز شد که در نتیجه آن مبادلات تجاری بین دو کشور به بیش از ۱۲۰ میلیون دلار رسید. این روند در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۲.۱ برابر افزایش یافته است.
بر اساس آمار اعلام شده، در هفت سال گذشته ارزش تجارت دوجانبه ایران و تاجیکستان بیش از پنج برابر کاهش یافته و از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۵۸ میلیون دلار در سال۲۰۲۰ رسیده بود.
اگر تجارت میان تاجیکستان و ایران به رشد خود مانند سه ماهه اول سال جاری میلادی ادامه دهد، دو کشور می‌توانند تا پایان سال جاری به رقم تجارت سال ۲۰۱۳ بازگردند.
کالاهای صادراتی تاجیکستان به ایران عبارتند از الیاف پنبه، نخ پنبه، آلومینیوم و مفتول آلومینیوم است و ایران نیز به نوبه خود محصولات مختلف غذایی، ماشین آلات و تجهیزات و مصالح ساختمانی را به تاجیکستان ارسال می‌کند.
در اوایل ماه مارس سال جاری، روسای ادارات انرژی دو کشور در مورد امکان عرضه فرآورده‌های نفتی ایران به تاجیکستان گفت وگو کردند.
به گزارش ایرنا، تاجیکستان با نام رسمی جمهوری تاجیکستان، کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با ۹.۵ میلیون نفر جمعیت و مساحت نزدیک به ۱۴۳ هزار کیلومتر مربع در آسیای میانه جای دارد. تاجیکستان کوچک‌ترین کشور آسیای میانه است و با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب و شمال، قرقیزستان از شمال و جمهوری خلق چین از شرق، هم‌مرز است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور، دوشنبه است. زبان رسمی این کشور، زبان فارسی تاجیکی است.
تاجیکستان هشتمین مقصد صادراتی خراسان رضوی و ایران است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7369

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.