• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3
خبرنگاران:

با مشکلات اقتصادی و سانسور مواجه هستیم

  • کد خبر : 7401
  • 14 ثور 1401 - 11:57
با مشکلات اقتصادی و سانسور مواجه هستیم
هم‌زمان با سوم ‌می، روز جهانی مطبوعات، شماری از خبرنگاران می‌گویند که با مشکلات جدی اقتصادی و سانسور شدید از سوی طالبان مواجه‌اند. به گفته آنان، جامعه ‌جهانی به وعده‌هایی که در خصوص مصونیت، امنیت شغلی و رفع مشکلات اقتصادی به خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان داده بود، عمل نکرده است.

مسوولان انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز از کم‌توجهی جامعه ‌جهانی، به‌ویژه نهادهای بین‌المللی پشتی‌بان خبرنگاران، نسبت به وضعیت خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان انتقاد می‌کنند.
عبدالباعث محمدی حدود هشت سال در رسانه‌های‌ مختلف کشور، به‌ویژه رسانه‌های محلی، در ولایت پروان کار کرده ‌است. وی از زمان حاکمیت طالبان به این‌ سو به دلیل بسته شدن رسانه‌ای که قبلاً در آن کار می‌کرد، بیکار شده است. محمدی گفت که در حال حاضر در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برد. وی تصریح کرد: «متاسفانه از زمان حاکمیت طالبان به این ‌سو بیکار شده‌ام. رسانه‌ای که در آن سال‌ها کار کرده بودم، به دلیل مشکلات اقتصادی از نشرات باز ماند. ‌مانند من هزاران خبرنگار در حال حاضر بیکارند.»
محمدی از جامعه‌ جهانی، به‌ویژه نهادهای پشتی‌بان خبرنگاران در خصوص مصونیت، امنیت شغلی و رفع مشکلات اقتصادی، انتقاد می‌کند. وی می‌گوید: «جامعه جهانی بارها وعده رفع مشکلات خبرنگاران افغانستان را داده، اما تا کنون وعده‌هایش را عملی نکرده ‌است. تمام وعده‌های‌شان دروغ ثابت شده است.»
محمدسلطان اسلمی، یکی دیگر از خبرنگاران، می‌گوید که آنان‌ با خودسانسوری به دلیل وضع محدودیت از سوی طالبان مواجه‌اند. اسلمی افزود: «طالبان حتی بر نوشتن دیدگاه‌های شخصی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در رسانه‌های اجتماعی محدودیت وضع کرده‌اند، چه برسد به رسانه‌ها. خبرنگاران و رسانه‌هایی که در افغانستان فعالیت دارند، مجبور‌ند به خواست طالبان عمل کنند، نه بازتاب حقایق.»
مسوولان انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان نیز از کم‌توجهی جامعه‌ جهانی، به‌ویژه نهادهای بین‌المللی پشتی‌بان خبرنگاران، انتقاد می‌کنند. پرویز امین‌زاده، سخنگوی انجمن ژورنالیستان افغانستان، گفت، انتظاری را که آنان پس از سقوط حکومت ‌پیشین از جامعه ‌جهانی داشتند، بر‌آورده نشده است. وی گفت: «پس از سقوط حکومت ‌پیشین، انتظاری را که ما از جامعه جهانی و نهادهایی که در خصوص حمایت از خبرنگاران و آزادی بیان کار می‌کردند داشتیم، بر‌آورده نشد. آنان هیچ‌گونه دست‌گیری با خبرنگاران و جامعه رسانه‌‌ای افغانستان انجام ندادند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاران شکننده‌تر خواهد شد.»
سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارش تازه‌اش اعلام کرده است که روزنامه‌نگاران در افغانستان در معرض تهدید قرار دارند و رسانه‌هایی که زمانی به نشر گزارش‌های مستقل شهرت داشتند، اکنون زیر چتر حکومت طالبان در چند‌گامی سقوط هستند. بخش جنوب آسیای این سازمان با نشر توییتی گفته است که رسانه‌های مستقل باید اجازه نشر پیدا کنند و خبرنگاران و رسانه‌ها در این کشور باید بدون ترس و انتقام، آزادانه به فعالیت‌شان‌ ادامه دهند. عفو بین‌الملل گفته است که سانسور در رسانه‌های افغانستان در حال افزایش است و روزنامه‌نگاران در این کشور در محاصره قرار دارند.
افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۲ با سقوط ۳۴ رتبه از جایگاه ۱۲۲ به جایگاه ۱۵۶ رسیده است. سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه، ۱۳ ثور، با نشر توییتی گفت که این سقوط نشان‌دهنده شرایط دشوار روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در افغانستان است.
گفتنی ‌است که افغانستان در نزدیک به نه ماه گذشته بدترین سطح خشونت علیه خبرنگاران و سانسور رسانه‌ها را تجربه کرده است. در این مدت رسانه‌های بسیاری از هم پاشیده و شمار قابل توجهی از روزنامه‌نگاران از ترس جان خود کشور را ترک کرده‌اند. پس از به قدرت ‌رسیدن طالبان، رسانه‌های افغانستان تاریک‌ترین روزهای خود را در ۲۰ سال اخیر می‌گذرانند. رسانه‌ها که برجسته‌ترین دستاورد ۲۰ سال اخیر پنداشته می‌شوند، اکنون در ترس و ارعاب به سوی سراشیبی در حرکت‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7401

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.