• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

بانک جهانی ۱۵۰ میلیون دالر به سکتور صحی افغانستان اختصاص داده است

  • کد خبر : 7455
  • 29 ثور 1401 - 11:02
بانک جهانی ۱۵۰ میلیون دالر به سکتور صحی افغانستان اختصاص داده است

بانک جهانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، برای نخستین بار یک بستۀ کمکی ۱۵۰ میلیون دالری را به سکتور صحت افغانستان اختصاص داده است. وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‌گوید که بر اساس تفاهمنامۀ بانک جهانی و این وزارت در نشست ژنیو در ماه فبروری سال روان این کمک ۱۵۰ میلیون دالری در بخش […]

بانک جهانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان، برای نخستین بار یک بستۀ کمکی ۱۵۰ میلیون دالری را به سکتور صحت افغانستان اختصاص داده است.
وزارت صحت عامه حکومت طالبان می‌گوید که بر اساس تفاهمنامۀ بانک جهانی و این وزارت در نشست ژنیو در ماه فبروری سال روان این کمک ۱۵۰ میلیون دالری در بخش صحت صورت گرفته است.
جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامۀ با اشاره به اینکه این نخستین بستهٔ کمکی بانک جهانی به صحت عامهٔ افغانستان پس از به میان آمدن حکومت طالبان است، اضافه کرد:”قرار است که این بسته کمکی در بخش تهیه دوا، تجهیزات طبی، معاش و همچنان آموزش کارمندان، مبارزه با امراض همه گیر مانند کووید۱۹، سرخکان و همچنان به خاطر تقویت نظارت بر ارایه خدمات صحی به مصرف برسد.”
وزارت صحت عامه حکومت طالبان با استقبال از این کمک بانک جهانی، خواستار حمایت‌های بیشتر مالی در بخش نظام صحی افغانستان شد.
این در حالی است که قبلاً کمیتۀ بین‌المللی نجات، در ماه جنوری از احتمال فروپاشی سیستم صحی افغانستان هشدار داده و گفته بود که ممکن بیش از ۹۰ درصد مراکز صحی، به شمول کلینیک‌ها در این کشور بسته شوند.
داکتران نیز وضعیت کنونی نظام صحی افغانستان را نگران‌کننده، وخیم و شکننده توصیف می‌کنند.
داکتر عبیدالله صدیقی، یکی از متخصصان صحی افغان گفت که از یکسو بحران اقتصادی و از سوی دیگر امراض ساری چون کولرا و سرخکان نظام صحی را تحت فشار قرار داده است.
آقای صدیقی گفت:” کمک مالی در کلینیک‌ها و شفاخانه‌های ولسوالی‌ها نیاز است، چون اکثر مردم دارای مشکلات اقتصادی استند و توانایی خرید دوا را ندارند. برای دسترسی وتدوای بهتر بیماران بهتر خواهد بود که مراکز صحی بیشتری در همه ولایات ایجاد شود. ”
داکتر سلطان محمود سدید، متخصص داخله اطفال نیز گفت که مردم فقیر اند و زمانی که به شفاخانه‌های دولتی مراجعه می‌کنند، به آنها توجه صورت نمی‌گیرد و آنچه توقع می‌رود، خدمات وجود ندارد.
آقای سدید گفت که مراکز صحی به ویژه در مناطق دوردست از لحاظ داکتر، کارمندان صحی، ادویه و تجهیزات با مشکل مواجه اند.
این متخصص افغان گفت که در چنین وضعیتی کودکان بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، چون از یک طرف سو تغذیه و از سوی دیگر اسهالات فصل گرما جان کودکان را تهدید می‎کند.
پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست سال گذشته، افغانستان با بحران شدید اقتصادی مواجه شد و نهادهای کمک‌کننده نیز حمایت‌های مالی شان را قطع کردند.
وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته است که پیش از این۲۲۳۱ مرکز درمانی مربوط پروژۀ صحتمندی – یکی از پروژه‌های بزرگ صحی افغانستان – را بانک جهانی تمویل می‌کرد، اما با تغییر نظام در افغانستان این پروژه به گونۀ کامل متوقف شد.
اما مقامات این وزارت گفته اند که برای تمویل و تجهیز این مراکز تلاش کرده و سازمان جهانی صحت و یونیسف پذیرفتند که در کنار مراکز درمانی مربوط پروژۀ صحتمندی، ۳۳۷مرکز صحی دیگر را نیز تمویل و تجهیز کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7455

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.