• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

۸۱۱ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند

  • کد خبر : 7737
  • 21 سرطان 1401 - 14:16
۸۱۱ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند

طبق معلومات سازمان «کمک به گرسنگان جهان» بحران های ناشی از تغییرات اقلیمی، درگیری های مسلحانه و پاندمی کرونا وضعیت غذایی در جنوب جهان را در سال گذشته به شدت متاثر کرده است. این سازمان در گزارش سالانه ۲۰۲۱ که به روز سه شنبه نشر شد، گفته است که جنگ تهاجمی روسیه در اوکرایین، قیمت […]

طبق معلومات سازمان «کمک به گرسنگان جهان» بحران های ناشی از تغییرات اقلیمی، درگیری های مسلحانه و پاندمی کرونا وضعیت غذایی در جنوب جهان را در سال گذشته به شدت متاثر کرده است.
این سازمان در گزارش سالانه ۲۰۲۱ که به روز سه شنبه نشر شد، گفته است که جنگ تهاجمی روسیه در اوکرایین، قیمت مواد غذایی را در ماه های گذشته بار دیگر به طور قابل توجهی افزایش داده است. شمار کسانی که در معرض گرسنگی حاد قرار دارند از چند ماه به این سو افزایش داشته است و اولین موارد قحطی در افریقا پدیدار شده است.
براساس این گزارش قیمت مواد غذایی به دلیل «بحران های متعدد» پیش از این در سال ۲۰۲۱ در حدود ۲۸ درصد افزایش یافته بود، اما جنگ در اوکرایین باعث افزایش بیشتر قیمت مواد غذایی شده است.
ماتیاس موگه، دبیر کل سازمان «کمک به گرسنگان جهان» گفته است: «میلیون ها نفر در آستانه قحطی قرار دارند، چرا که خانواده ها دیگر منابعی ندارند.» او افزوده است: «قیمت رو به افزایش مواد غذایی کسانی را که پیش از این نیز از جمله فقیرترین ها محسوب می شدند هر چه بیشتر متاثر می کند.»
بر بنیاد این گزارش هم اکنون در جهان تقریبا ۸۱۱ میلیون نفر از گرسنگی رنج می برند. به خصوص وضعیت در یمن، افغانستان، سودان جنوبی، مدغاسکر و شرق افریقا وخیم است، جاهایی که بحران اقلیم، خشکسالی های شدید را در پی داشته است. در این گزارش سالانه آمده است که این یک «هشدار» است که تلاش ها در برابر تغییرات اقلیمی باید تقویت شود.
افزایش تعداد خانواده های افغان که فرزندان خود را می فروشند
با توجه به رکود اقتصادی در افغانستان، از بسیاری از مناطق این کشور خبرهایی به گوش می رسد که خانواده ها می خواهند فرزندان خود را بفروشند. یک مادر در قندهار می خواهد دخترانش را به خاطر نجات از گرسنگی مفرط بفروشد.
شیما زنی ۵۵ ساله است که در ولایت قندهار افغانستان زندگی می‌ کند. همسرش داوود که عضو نیروهای امنیتی حکومت سابق بود، در ۲۲ ماه نوامبر سال جاری در نبرد با طالبان کشته شد. پسرش محمود هم که عضو نیروهای امنیتی بود، هفت سال پیش ناپدید شد و تا امروز خبری از وی نیست.
او که دو دختر خردسال دارد، در پی تسلط مجدد طالبان بر أفغانستان و رکود اقتصادی شدید، به خاطر فقر و درماندگی از گرسنگی شدید رنج می برد. در خانه ای کرایی زندگی می کند که أصلا مناسب بود و باش نیست. در بدل کرایه ماهانه سه هزار افغانی در خانه صاحب خانه اش تمیزکاری می کند. در آشپزخانه اش فقط چند تکه نان خشک و کمی پیاز و کچالو دیده می شود.
شیما که از دیسک کمر رنج می برد، می خواهد خودش را نیز درمان کند، اما امیدی به زنده ماندن پس از عمل جراحی ندارد. او می گوید: «به خاطر این تصمیم دچار مشکلات روحی شدم. اما چاره ندارم. می خواهم پیش کسی باشند تا حداقل گرسنه نمانند.» او می خواهد دخترانش را هر کدام به قیمت ۳۰ هزار افغانی بفروشد.
با اینهمه وی تلاش می کند دخترانش را به دوره های آمادگی برای مکتب بفرستند تا حداقل بتوانند از طریق آموزش مسیر زندگی شان را تغییر داده و از فقر و بدبختی بیرون شوند. شیما برای دریافت کمک همه دروازه ها را زد: «اما هیچ یکی از أقارب و نزدیکان به ما کمک نکردند.»
اما این مادر تنها به خاطر اینکه حداقل دخترانش از گرسنگی و ابتلا به سوءتغذیه در امان بمانند، تصمیم گرفته آنان را بفروشد و یا به کسی به فرزندی بدهد. با فرارسیدن زمستان، نگرانی این مادر تنها بیشتر می شود: «هر روز به کودکانم کچالوی جوش داده و یا نان خشک می دهم.» اما نکلا و مهتاب نمی خواهند از مادرشان جدا شوند و می گویند درس خوانده و به وی کمک می کنند.
اکثرا دختران خردسال نسبت به پسران در أفغانستان زودتر به فروش می روند؛ چراکه دختران به کودک همسری مجبور می شوند، اما از پسران فقط برای کار در بیرون از خانه استفاده می شود. شیما برای دریافت اکرامیه شوهرش اقدام کرد، اما نه برای پسرش و نه هم برای شوهرش پولی پرداخت نشد. حالا با آمدن طالبان چنین چیزی ناممکن شده و شیما امیدش را از دست داده است.
سازمان های حقوق بشری از افزایش فقر و تنگدستی و فروش کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند. قطع کمک های بین المللی به افغانستان پس از تصرف قدرت توسط طالبان و عدم دسترسی آنان به منابع مالی بین المللی، أفغانستان را در آستانه یک “فاجعه انسانی” قرار داده است.
گرچه پاندمی کرونا نیز در بسیاری از کشورها وضعیت اضطراری را در پی داشته است اما به اساس این گزارش، بزرگترین عامل گرسنگی در سال ۲۰۲۱ پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی و شمار رو به افزایش درگیری های مسلحانه بوده است.
در این گزارش آمده که «درگیری های خشونت آمیز از پیامدهای بحران اقلیم است که به گرسنگی در جهان دامن می زند. شمار آنها در سال های اخیر دوباره افزایش یافته است. جنگ ها تاثیرات شدیدی بر سیستم غذایی دارند چرا که زمین های زراعتی سوختانده شده و انبارهای موجود غارت شده و یا فروش محصولات کشاورزی محدود می شود.»
درخواست بودجه بیشتر
سازمان «کمک به گرسنگان جهان» از گسترش شدید بحران گرسنگی در جهان هشدار داده است. این سازمان بودجه بیشتری برای مبارزه با گرسنگی نیاز دارد. این سازمان گفته که تنها در سال ۲۰۲۱ در ۳۶ کشور جهان با ۵۲۶ پروژه به حدود ۱۶.۶ میلیون نفر کمک کرده است. بخش بزرگی از کمک ها یعنی ۱۹۰.۵ میلیون یورو به پروژه هایی در افریقا پرداخت شده است. ۵۵.۶ میلیون یورو و ۱۳ پروژه در آسیا و ۶.۳ میلیون یورو و دو پروژه نیز در امریکای جنوبی مصرف و تطبیق شده است.
سازمان کمک به گرسنگان جهان یکی از بزرگترین سازمان های امدادی خصوصی در آلمان است که از نظر سیاسی و مذهبی غیر وابسته است و غالبا از طریق کمک های خیریه تامین می شود. این سازمان در سال ۱۹۶۲ به عنوان بخشی از «کمپاین رهایی از گرسنگی» تاسیس شد، یکی از اولین ابتکارات جهانی در برنامه سازمان ملل متحد برای مبارزه با گرسنگی است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7737

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.