• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

در ۱۲ ماه گذشته ۳۵۰ شرکت جدید سیاحتی در افغانستان ایجاد شده‌است

  • کد خبر : 7889
  • 10 سنبله 1401 - 11:12
در ۱۲ ماه گذشته ۳۵۰ شرکت جدید سیاحتی در افغانستان ایجاد شده‌است

طی ۱۲ ماه گذشته برای حدود ۳۵۰ شرکت جدید سیاحتی در افغانستان جواز فعالیت صادر شده‌ که با این کار، تعداد شرکت‌های سیاحتی ثبت شده در سراسر کشور، به ۱۵۰۰ شرکت رسیده‌است. افرادی که شرکت‌های جدید سیاحتی را ایحاد کرده‌اند می‌گویند، این کار را به دلیلی آغاز کرده که میزان مهاجرت مردم به کشورهای خارجی […]

طی ۱۲ ماه گذشته برای حدود ۳۵۰ شرکت جدید سیاحتی در افغانستان جواز فعالیت صادر شده‌ که با این کار، تعداد شرکت‌های سیاحتی ثبت شده در سراسر کشور، به ۱۵۰۰ شرکت رسیده‌است.
افرادی که شرکت‌های جدید سیاحتی را ایحاد کرده‌اند می‌گویند، این کار را به دلیلی آغاز کرده که میزان مهاجرت مردم به کشورهای خارجی به ویژه ایران و پاکستان افزایش یافته‌است.
نورمحمد حسن‌خیل، معاون بازاریابی ریاست افغان‌تور وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت، در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ شرکت سیاحتی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که از این میان ۲۵۰ آن در کابل و ۱۲۵۰ شرکت باقیماندۀ دیگر در ولایات فعالیت دارند.
او گفت، پس از تحول سیاسی به‌ تاریخ ۲۴ ماه اسد سال گذشته در کشور، این ریاست برای حدود ۳۵۰ شرکت جدید سیاحتی در کابل و ولایات، جواز فعالیت صادر کرده و جواز حدود ۱۵۰ شرکت قبلی را تمدید نموده‌است.
او می‌گوید، در ۱۲ ماه گذشته بیست شرکت سیاحتی درخواست لغو جواز خود را ارایه کرده‌ که موضوع برای تصفیۀ مالیاتی به وزارت مالیه راجع گردیده‌است.
به گفتۀ او، این ریاست برای حدود ۲۰۰ شرکت سیاحتی که مدت جواز آن به پایان رسیده، اخطاریه داده، اما تاهنوز جوازهای شان را تمدید نکرده‌اند.
او از این شرکت‌ها خواست تا جوازهای خود را تمدید کند.
به گفتۀ حسن‌خیل، شرکت‌های سیاحتی در بخش‌های اخذ ویزای کشورهای مختلف، فروش تکت‌ها برای سفرهای داخلی و خارجی و فراهم ساختن خدمات و محل سکونت برای مسافرین خارجی، فعالیت می‌کند.
او می‌گوید، در گذشته برای شرکت‌های سیاحتی جواز یک‌ساله صادر می‌شد و هنگام اعطای جواز ۲۰ هزار افغانی و برای تمدید آن ۱۲ هزار افغانی از نزد آن اخذ می‌شد، اما اکنون این جوازها در بدل ۶۰ هزار افغانی برای مدت سه سال صادر می‌گردد و از تمدید آن نیز ۳۰ هزار افغانی اخذ می‌شود.
چرا تعداد شرکت‌های سیاحتی افزایش یافته‌است؟
تعداد شرکت‌های سیاحتی در افغانستان در حالی افزایش یافته که پس از تحول سیاسی در ماه اسد سال گذشته، نیروهای امریکایی هنگام خروج از میدان هوایی کابل، به برخی از تأسیسات، طیاره‌ها و هلیکوپترهای این میدان هوایی آسیب وارد کردند که با این کار برای مدتی پروازها نیز به حالت تعلیق درآمد.
طبق گزارش‌ها، سپس این تأسیسات به کمک کشورهای قطر و ترکیه بازسازی شد و وزارت ترانسپورت و هوانوردی به‌تاریخ ۱۹ ماه جوزای سال جاری اعلام کرد که همه میدان‌های هوایی کشور فعال است و علاوه بر پروازهای داخلی به طور نورمال به امارات متحدۀ عرب، ایران، پاکستان، ازبکستان، روسیه، عربستان سعودی، قطر و سایر کشورها نیز پروازهایی انجام می‌شود.
برخی منابع می‌گویند، سفر بسیاری از افغان‌ها به کشورهای خارجی به ویژه ایران و پاکستان برای کار و تحصیل باعث شده تا تعداد شرکت‌های سیاحتی افزایش یابد.
محب‌الله احمدی، مسؤول شرکت سیاحتی افغان گلوبل در منطقۀ قلعۀ نجارا از مربوطات ناحیۀ هفدهم شهر کابل گفت، چند ماه قبل این شرکت را ایجاد کرده‌است.
او در پاسخ به این سوال که چرا تعداد شرکت‌های سیاحتی افزایش یافته؟ می‌گوید، یکی از عوامل افزایش تعداد شرکت‌ها این است که شمار افرادی که در ادارات دولتی و غیردولتی وظایف ‌شان را از دست داده، به این کار رو آورده اند.
او گفت، مردم به دلیلی که ایجاد شرکت سیاحتی به هزینۀ زیادی نیاز ندارد، به این کار رو آورده‌اند.
به گفتۀ احمدی، علت دیگر آن این است که شمار زیادی از افغان‌ها برای کار به ایران و پاکستان می‌روند و برخی دیگر می‌خواهند که به طور قانونی و یاهم قاچاقی از طریق این دو کشور به سایر کشورها بروند.
طبق گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۵ میلیون افغان در ایران، دست کم ۳ میلیون در پاکستان و یک تعداد دیگر در سایر کشورها به سر می‌برند.
طبق گزارش‌ها، ایالات متحدۀ امریکا و برخی کشورهای دیگر طی ۱۲ ماه گذشته، حدود ۱۵۰ هزار تن از افغان‌هایی که قبلا با آنان در افغانستان کار کرده بودند، به خارج از کشور انتقال داده اند.
محب‌الله احمدی می‌گوید، تعداد شرکت‌های سیاحتی در کشور در حالی افزایش یافته که نسبت به گذشته درآمد کمی دارد، اما از بیکاری بازهم خوب است و حداقل می‌تواند نیازهای ابتدایی یک خانواده را تأمین کند.
نورآغا حقیار، مسؤول شرکت سیاحتی «المدثر» در ساحۀ وزیر محمداکبرخان شهر کابل می‌گوید، بسیاری از دوستانش برای اخذ ویزه از او کمک می‌خواستند و وی را تشویق کردند که سه ماه قبل این شرکت را ایجاد کند.
او که قبلا در یک ادارۀ دولتی کار می‌کرد، می‌افزاید: «بسیاری از دوستان ما در ولایات اند، با مردم رفت و آمد زیادی داریم، مردم هر روز به من زنگ می‌زدند، ویزای ایران، پاکستان و سایر کشورها را تقاضا می‌کردند، بالاخره خودم این شرکت را ایجاد کردم تا هم به مردم خود خدمت کنم و هم خود را مصروف کنم.»
حقیار می‌گوید، تعداد شرکت‌های سیاحتی در کشور افزایش یافته‌است؛ زیرا بیشتر افراد در کشور بیکار اند و برخی آنان به این کار روآورده اند.
به گفتۀ او، بسیاری از مردم برای کار و تحصیل به پاکستان و یاهم تاجکستان می‌روند و یاهم می‌خواهند که از این طریق به سایر کشورها بروند.
با برخی از شرکت‌های سیاحتی دیگر نیز صحبت شده که مسؤولان آنان نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7889

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.