• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

ایجاد دهلیز اقتصادی میان افغانستان، ازبکستان، چین و قرغیزستان

  • کد خبر : 7951
  • 20 سنبله 1401 - 14:52
ایجاد دهلیز اقتصادی میان افغانستان، ازبکستان، چین و قرغیزستان

طالبان، ازبکستان، چین و قرغیزستان روی ایجاد دهلیز جدید اقتصادی روز جمعه در تاشکند پایتخت ازبکستان توافق کردند. اداره خط آهن طالبان می‌گوید که نمایندگان طالبان، ازبکستان، چین و قرغیزستان توافق نامه ایجاد این دهلیز اقتصادی جدید را امضا کردند. این اداره گفته است که این دهلیز اقتصادی به گونه آزمایشی برای سه ماه راه […]

طالبان، ازبکستان، چین و قرغیزستان روی ایجاد دهلیز جدید اقتصادی روز جمعه در تاشکند پایتخت ازبکستان توافق کردند.
اداره خط آهن طالبان می‌گوید که نمایندگان طالبان، ازبکستان، چین و قرغیزستان توافق نامه ایجاد این دهلیز اقتصادی جدید را امضا کردند.
این اداره گفته است که این دهلیز اقتصادی به گونه آزمایشی برای سه ماه راه اندازی شده است که از این مسیر، اموال تجارتی نخست از چین به قرغیزستان و سپس از طریق خط آهن ازبکستان به ولایت بلخ منتقل شده و تخلیه می‌گردند.
افزون بر این، تولیدات داخلی افغانستان و اموال ترانزیتی توسط این دهلیز در مدت چند روز در دسترس قرار خواهند گرفت. مسئولان اداره خط آهن گفته اند که این دهلیز اقتصادی ترکیبی از چند نوع وسایط ترانسپورتی بوده که در برخی از موارد از موتر استفاده می‌گردد و در اکثرآ از خطوط آهن کار گرفته می‌شود.
گفته می‌شود که با ایجاد این دهلیز اقتصادی اموال تجارتی که قبلا توسط موتر ها در مدت دو ماه از چین به افغانستان می‌رسیدند؛ اکنون توسط راه آهن در مدت دو هفته به افغانستان خواهند رسید.
کاهش صادرات هند به افغانستان
طالبان در حالی با این کشورها بر ایجاد دهلیز اقتصادی جدید توافق کرده اند، که به تازگی اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان (سیگار) از کاهش واردات کالای هندوستان از طریق زمینی به افغانستان خبر داده است.
این نهاد روز شنبه در رشته توییتی نگاشته است که موافقت نامه تجارتی و ترانزیتی میان طالبان و پاکستان اجازه نمی‌دهد که کالاهای هند از طریق زمین وارد افغانستان شوند. هرچند به صادرات زمینی افغانستان به هند اجازه داده می‌شود.
پس از بحران بشری در افغانستان، هندوستان پنجاه هزار تن گندم به این کشور وعده کمک کرد، اما انتقال این گندم از طریق پاکستان ماه ها را در بر گرفت تا پاکستان اجازه دهد که این کمک بشر دوستانه وارد افغانستان شود.
سیگار افزوده است که با وجود ادعای طالبان، صادرات و واردات در شش ماه اخیر کاهش یافته اند.
این نهاد گفته است که بر بنیاد آمار بانک جهانی، پس از تسلط طالبان درافغانستان، ترافیک مرزی به داخل و خارج از افغانستان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=7951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.