• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

با کاهش قیمت و کمرنگ شدن بازار فروش قالین٬ درآمد زنان قالین‌باف هرات کم شده است

  • کد خبر : 8032
  • 02 میزان 1401 - 5:41
با کاهش قیمت و کمرنگ شدن بازار فروش قالین٬ درآمد زنان قالین‌باف هرات کم شده است

با کاهش قیمت قالین سنتی افغانی، برخی اززنان قالین باف در هرات می گویند که درآمدهای خودرا از دست داده اند. بیشتر از هشتاد درصد قالین افغانی از سوی زنان در شهر هرات بافته می شود. مسئولان اتحادیه قالین فروشان درهرات متوقف شدن صادرات قالین دست باف افغانی به امریکا وکشورهای اروپایی را ازعمده ترین […]

با کاهش قیمت قالین سنتی افغانی، برخی اززنان قالین باف در هرات می گویند که درآمدهای خودرا از دست داده اند.
بیشتر از هشتاد درصد قالین افغانی از سوی زنان در شهر هرات بافته می شود. مسئولان اتحادیه قالین فروشان درهرات متوقف شدن صادرات قالین دست باف افغانی به امریکا وکشورهای اروپایی را ازعمده ترین دلایل این موضوع میدانند.
آرزو با دستمزد کمتر از سال گذشته همراه با سه زن دیگر در یک کارگاه قالین بافی در شهر هرات مصروف بافتن یک قالین ۱۲ متره است.
این زن ۲۹ ساله مادر چهار فرزند است و شش سال می شود که مصروف بافتن قالین های سنتی است.
آرزو می گوید، در سال های گذشته هر ماه از هفت تا ده هزار افغانی دستمزد داشت اما از یک سال به این طرف، دستمزد ماهوار او فقط سه هزار افغانی است.
به گفته او، قالین های دست بافت او و دیگر زنان نسبت به گذشته ارزان تر فروخته می شود و به همین دلیل دستمزد شان کم شده است.
عواید زنان قالین باف هرات به دلیل کمرنگ شدن بازار فروش قالین٬ کاهش یافته است
آرزو می گوید، شوهرش بیکار است و او یگانه نان آور خانواده اش می باشد:” قبلا عواید ما خیلی خوب بود اما اکنون چندان عایدی نداریم. از هشت صبح تا ساعت دوازده قالین می بافیم و از ساعت دو کار را شروع می کنیم و تا ساعت چهار-پنج قالین بافی می کنیم اما چندان عایدی به ما نمی رسد. این دستمزد نمی توانم که زندگی خودرا بچرخانم، قبلا کار و عواید خیلی خوب بود.”
بر بنیاد اطلاعات اتحادیه قالین فروشان هرات، بیشتر قالین های سنتی و دست بافت افغانی، به کشورهای همسایه قاچاق می شود.
عزت الله یوسفی مسئول این اتحادیه می گوید، بازار داخلی برای قالین های دست بافت و سنتی وجود ندارد و برخی افراد آن را با بهای اندک به کشورهای همسایه قاچاق می کنند.
اتحادیه صادرکنندگان قالین در هرات می گوید که به علت غیر فعال ماندن دهلیز هوایی و کاهش پروازهای خارجی، صادرات رسمی قالین به کشورهای اروپایی و امریکا متوقف شده است. او دراین مورد می گوید: :” به علت نبود دهلیزهای هوایی در قسمت صادرات مشکلات داریم که نمی توانیم به بازارهای اروپا صادر کنیم. این مسایل که مربوط به سیستم هوایی است تاهنوز حل نشده است.”
مسئولان محلی طالبان در هرات می گویند که بخش کلان قالین سنتی این ولایت از طریق مرزهای زمینی به کشورهای همسایه صادر می شود.
به گفته محمد زبیر دین پرور رییس صنعت و تجارت طالبان در هرات، تولیدات قالین سنتی در این ولایت امسال تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
او گفت:” در سال روان تولیدات قالین سنتی در کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع رسیده است. ۹۵ درصد از این قالین را صادرات داشتیم و پنج درصد هم مصرف داخلی داشتیم.”
بیشتر از ۹۰ درصد قالین دست بافت افغانستان در حوزه شمال و حوزه غرب تولید می شود.
بافت هر قالین سنتی افغانی از سه تا شش ماه طول می کشد. بهای یک قالین سنتی ۲۴ متره در بازارهای داخلی تا هشتاد هزار افغانی به فروش می رسد.
به گفته اتحادیه صادرکنندگان قالین در هرات، بیشتر از هشتاد درصد قالین های سنتی از سوی زنان در شهر و قریه ها در خانه ها و کارگاه ها تولید می شود.
صدها نوع قالین سنتی افغانی با سبک های مختلف تولید می شود که در گذشته خریداران زیادی در بازارهای جهانی داشت.
با متوقف ماندن صادرات قانونی قالین افغانی به کشورهای مختلف و ادامه قاچاق آن به کشورهای همسایه، کار و بار آرزو و هزاران زن دیگرقالین باف درهرات با آینده تاریک روبه رو است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8032

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.