• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
کمیته صلیب سرخ:

افغانستان با چالش‌های اقتصادی رو‌به‌رو است

  • کد خبر : 8273
  • 22 عقرب 1401 - 7:33
افغانستان با چالش‌های اقتصادی رو‌به‌رو است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یک گزارش تازه از بحران اقتصادی و چالش‌های ناشی از تغییرات آب و هوا در افغانستان نگرانی کرده است. در گزارش این نهاد همچنان آمده است که مردم افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و دسترسی به خدمات اولیه نیز برای آنان محدود است. این کمیته گفته است: «خشک‌سالی دوامدار و تغییرات […]

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یک گزارش تازه از بحران اقتصادی و چالش‌های ناشی از تغییرات آب و هوا در افغانستان نگرانی کرده است.
در گزارش این نهاد همچنان آمده است که مردم افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و دسترسی به خدمات اولیه نیز برای آنان محدود است.
این کمیته گفته است: «خشک‌سالی دوامدار و تغییرات اقلیمی در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ که در سراسر کشور به وجود آمد، در سال ۲۰۲۳ نیز دوام خواهد کرد و مردم را با مشکلات بیشتر روبه‌رو خواهد کرد.»
بربنیاد این گزارش، درآمد خانواده‌ها در ربع سوم سال ۲۰۲۲ نسبت به ربع دوم، چهارده درصد کاهش داشته است و بیشتر خانواده‌ها به کمک‌های انسان دوستانه متکی هستند.
در همین حال، شماری از خانواده‌های نادار نگران زمستان پیش‌رو هستند و می‌گویند که توان خرید مواد سوخت را ندارند.
فرشته یکی از باشندگان کابل است که تنها پسرش با کراچی کار می‌کند و نمی‌تواند معیشت‌های زندگی شان را تامین کند.
این خانم بیوه که مسوولیت سرپرستی برادر بیمارش را نیز به عهده دارد، می‌گوید: «زمستان می‌آید سخت است چوب ندارم خوردنی ندارم اختیار شما مریض استم، پایدرد هستم.»
محب الله، یکی دیگر از باشندگان کابل، گفت: «بی وظیفه هستم همینطور روزگار را پیش می‌بریم که صبح داشته باشیم چاشت نداریم که چاشت داشته باشیم شب نداریم.»
از سویی هم، شماری آگاهان سیاسی به این باورند که برای بیرون رفت از این وضعیت نیاز به اقدام جامع و جدی است.
سخی احمد پیمان، آگاه سیاسی گفت: «دنیا در مورد سیاست‌های خود در برابر افغانستان تجدید نظر بکند و تعزیرات اقتصادی اگر برداشته شود سکتور خصوصی می‌تواند با دست باز فعالیت‌های خود را بیشتر بکند.»
میر شکیب میر، آگاه مسایل اقتصادی، می‌گوید: «بخاطر بیرون رفت از این وضعیت نیاز به برنامه جامع و جدی اقتصادی است.»
پیش از این نیز برخی از نهادهای جهانی از بحران اقتصادی در افغانستان نگرانی کرده‌اند. سازمان خوراک و کشاورزی سازمان ملل متحد گفته است که افغانستان، میانمار و سریلانکا با بحران‌های بی‌پیشینه اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8273

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.