• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

ترکیه پناه‌جویان افغان را مجبور می‌کند تا برگه خروج داوطلبانه را امضا کنند

  • کد خبر : 8327
  • 27 عقرب 1401 - 9:52
ترکیه پناه‌جویان افغان را مجبور می‌کند تا برگه خروج داوطلبانه را امضا کنند

دیده‌بان حقوق بشر بار دیگر گزارشی درباره اخراج غیرقانونی پناه‌جویان افغان از ترکیه نشر کرده است؛ گزارشی که حاوی روایت‌های غم‌انگیز در مورد پناه‌جویان افغان است که همه‌روزه اخراج می‌شوند. دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه، ۲۷ عقرب، در‌ گزارشی گفته است که نیروهای ترکیه ۴۴ هزار و ۷۶۸ پناه‌جوی افغان را از طریق خطوط هوایی […]

دیده‌بان حقوق بشر بار دیگر گزارشی درباره اخراج غیرقانونی پناه‌جویان افغان از ترکیه نشر کرده است؛ گزارشی که حاوی روایت‌های غم‌انگیز در مورد پناه‌جویان افغان است که همه‌روزه اخراج می‌شوند.
دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه، ۲۷ عقرب، در‌ گزارشی گفته است که نیروهای ترکیه ۴۴ هزار و ۷۶۸ پناه‌جوی افغان را از طریق خطوط هوایی و هزاران تن دیگر را از طریق مرز زمینی با ایران، بدون بررسی اسناد و شنیدن دلایل‌شان و اغلب همراه با شکنجه و لت‌وکوب اخراج کرده‌اند.
یکی از پناه‌جویان افغان در ترکیه که از سوی نیروهای امنیتی این کشور با خشونت مواجه شده می‌گوید: «من و ۲۰۰ تن دیگر را به مرکز پولیس انتقال دادند و خواستند تا برگه بازگشت داوطلبانه را امضا کنیم. ابتدا همه ما نپذیرفتیم. یکی کاغذ را پاره کرد و او را به اتاقی بردند. وقتی او را برگرداندند، صورتش خون‌آلود بود.»
او می‌افزاید: «روز بعد همه ما را دستبند زده و به میدان‌ هوایی استانبول بردند. اسامی ما را یکی‌یکی خواندند، مدارک سفرمان را مهر زدند و ما را سوار هواپیمای خطوط هوایی آریانا به کابل کردند.»
با این حال دولت ترکیه گفته است که این بازگشت‌ها داوطلبانه هستند.
هرچند در حالی که مصاحبه‌های دیده‌بان حقوق بشر با افغان‌هایی که به افغانستان اخراج شده‌اند، نشان می‌دهد که علی‌رغم استفاده معمول از اسناد «بازگشت داوطلبانه» به بسیاری از افغان‌هایی که با اخراج قریب‌الوقوع روبه‌رو هستند، هیچ فرصتی برای طرح ادعای پناهنده‌گی یا رد اخراج، امضا یا گذاشتن اثر انگشت‌شان داده نمی‌شود.
در همین حال، براساس آمار ارایه‌شده در این گزارش، اخراج اتباع افغانستان از سوی ترکیه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به‌گونه چشم‌گیری افزایش یافته است؛ طوری که نسبت به ۸ ماه اول ۲۰۲۱، افزایش ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.
دیده‌بان حقوق بشر گفته است که این اخراج‌ها احتمالاً به دلیل مخالفت مردم ترکیه با ورود پناه‌جویان انجام می‌شود؛ زیرا طبق یک نظرسنجی، ۷۶ درصد مردم گفته‌اند که باید از ورود پناه‌جویان به کشورشان جلوگیری شود.
دولت ترکیه تاکنون درباره این گزارش اظهار نظر نکرده است.
این در حالی است که ترکیه پس از فرود پروازهای حامل پناه‌جویان افغان گفته بود که این بازگشت‌ها داوطلبانه هستند و به خواست خود پناه‌جویان انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8327

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.