• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

حنا ربانی در کابل با مقامات طالبان دیدار کرد

  • کد خبر : 8439
  • 08 قوس 1401 - 21:01
حنا ربانی در کابل با مقامات طالبان دیدار کرد

حنا ربانی کهر، وزیر مشاور امور خارجه پاکستان امروز (سه‌شنبه، ۸ قوس) در رأس یک هیأت ارشد دولتی وارد کابل شد و با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و برخی از مقامات دیگر این گروه دیدار کرده است. وزارت خارجه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که دو طرف در این نشست در مورد مسایل […]

حنا ربانی کهر، وزیر مشاور امور خارجه پاکستان امروز (سه‌شنبه، ۸ قوس) در رأس یک هیأت ارشد دولتی وارد کابل شد و با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و برخی از مقامات دیگر این گروه دیدار کرده است.
وزارت خارجه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که دو طرف در این نشست در مورد مسایل امنیتی، اقتصادی و همچنین موضوع مهاجرین گفتگو کرده‌اند.
در این اعلامیه آمده است که هیأت پاکستانی قول همکاری «در زمینه برخورد خوب با مهاجرین افغان در پاکستان» را داد و بر حل مشکلات مسیرهای سفر و ویزا تاکید کرد.
هنوز جزئیات زیادی از گفتگوهای دوطرف منتشر نشده است اما روز گذشته وزارت خارجه پاکستان با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که هدف از این سفر همکاری‌های دوجانبه در زمینه آموزش، تجارت و سرمایه‌گزاری، ارتباطات منطقه‌ای، ایجاد تماس‌های مردمی و مسائل امنیتی است.
در این اعلامیه آمده است که «پاکستان خواستار همبستگی میان مردم افغانستان، رسیده‌گی به بحران بشری در این کشور و ایجاد فرصت‌های اقتصادی واقعی برای مردان، زنان و کودکان افغان است».
منابع دیپلماتیک پاکستان و افغان تاکید کرده‌اند که شماری از وزرای کابینه پاکستان از جمله وزیر دارایی و محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان نیز خانم ربانی را در این سفر همراهی می‌کنند.
وزارت خارجه پاکستان نوشته است که حنا ربانی کهر، گفته است پاکستان برای واردات محصولات تجارتی که توسط زنان افغانستان اداره می‌شود، اولویت ویژه خواهد میدهد. او این اظهارات را در در یک نشست ناهار که به افتخار وی توسط اتاق بازرگانی زنان افغانستان در کابل برگزار شده بود، بیان کرده است. وزیر مشاور امور خارجه پاکستان در همین حال بر نقش مهم زنان در جامعه افغانستان تاکید کرده و علاقه شدید پاکستان را به تقویت پیوند بین زنان کارآفرین پاکستانی و افغانستان ابراز کرده است.
خانم ربانی گفته است در ایجاد تسهیلات برای ورود و خروج مسافران به کشورهای یک دیگر و توسعه و تسریع روند تجارت و ترانزیت سهولت‌هایی را فراهم خواهند کرد.
همچنین، برای شروع پروژه تاپی، خط راه آهن و دیگر پروژه های بزرگ،آمادگی نشان داده است.
بحث مهاجران افغان در پاکستان
وزارت خارجه طالبان گفته است که هیأت پاکستانی در دیدار با آقای متقی قول داده است که با مهاجران افغان در پاکستان حسن رفتار را انجام بدهند و در زمینه تسهیلات در مسیرهای رفت و آمد و حل مشکلات در زمینه ویزا همکاری کنند.
در اوایل ماه جاری میلادی در پی انتشار گزارش‌ها از دستگیری صدها مهاجر و پناهجوی افغان در پاکستان و گزارش‌ها از بدرفتاری پلیس پاکستان با آن‌ها، وزارت خارجه طالبان به آن واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده بود.
پاکستان در پی واکنش‌های گسترده بیش از ۳۰۰ تن از افراد خانواده‌های بازداشت شده را رها کرد و به افغانستان برگرداند. هنوز از شمار دیگر پناهجویان افغان که در شهرهای مختلف پاکستان در بازداشت اند، اطلاعاتی در دست نیست.
حافظ ضیا احمد، از سخنگویان وزارت خارجه طالبان گفته است که هیأت پاکستانی تعهد کرده است که در رابطه فراهم کردن سهولت برای پناهجویان افغان، همکاری کند.
خانم کهر هیات همراهش بر اساس پیام وزارت خارجه پاکستان با عبدالسلام حنفی، معاون رئیس الوزاری طالبان و شهاب‌الدین دلاور وزیر معادن و پترولیم نیز در مورد تجارت دوجانبه، ارتباطات صحبت کرده است.
ایجاد تسهیلات برای ورود و خروج مسافران به کشورهای یک دیگر و توسعه و تسریع روند تجارت و ترانزیت از مسایل مورد بحث هیات پاکستانی با طالبان بوده است.
آقای حنفی به رئیس هیأت پاکستی گفته است که «افغانستان پل اتصال میان آسیای مرکزی و جنوبی است و ما به خاطر تطبیق پروژه های بزرگ چون تاپی، تاپ، کاسا یک‌هزار و خط آهن پشاور- کابل- ترمذ آماده همکاری هستیم که با عملی شدن این پروژه ها، روابط اقتصادی و تجارتی میان دو کشور و کشورهای منطقه افزایش می‌یابد».
او به نقل از آژانس باختر گفته است که «ما در تلاش میکانیزه شدن تجارت زغال هستیم و به همین منظور کمیته مشترک باصلاحیت بین الوزارتی ایجاد شده است و نیز کمیته ملی بنادر به خاطر فراهم آوری تسهیلات در زمینه تجارت و ترانزیت توظیف شده است».
عبدالسلام حنفی در این دیار خوستار سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران پاکستانی در بخش‌های معادن، انرژی و زراعت شد.
او در هیمن حال گفت: که ما خواهان همکاری پاکستان در زمینه های تسهیل ویزه برای افغانان و رهایی زندنیان افغان هستیم.
او «سرمایه‌گذاران پاکستانی را به خاطر سرمایه‌گذاری در افغانستان در بخش‌های معادن، انرژی و زراعت تشویق کرد و گفت «ما خواهان همکاری پاکستان در زمینه های تسهیل ویزه برای افغانان و رهایی زندنیان افغان استیم”.
دو هفته پیش مناسبات طالبان و حکومت پاکستان پس ازیک تبادل آتش میان مرزبانان طالبان و پاکستانی در گذرگاه مرزی چمن در منطقه سپین بولدک قندهار به تشنج گرایید.
در پی این رویداد که یک مرزبان پاکستانی از سوی افراد طالبان کشته و دو نفر دیگر آن‌ها زخمی شدند، حکومت پاکستان خواستار استراد عامل این رویداد شد وپاکستان گذرگاه مرزی را برای چند روز بست.
موضوع پایان آتش‌بس طالبان پاکستانی با دولت
در همین حال، سفر حنا ربانی به افغانستان همزمان است با اعلام پایان آتش‌بس طالبان پاکستانی با دولت پاکستان این کشور که توافق آن با میانجی‌گری طالبان افغان به‌دست آمده بود.
روز گذشته «تحریک طالبان پاکستان» در اعلامیه‌ای گفت که صبر این گروه در برابر حملات ارتش پاکستان تمام شده است و از حامیان خود خواست که اهداف و نفرات نظامی نیروهای دولتی پاکستان را در تمام ایالات این کشور مورد حمله قرار بدهند.
چندین دور آتش بس موقت میان این گروه و حکومت پاکستان در یک سال گذشته به وساطت سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان به دست آمده بود.
طالبان پاکستانی عمدتاً در خطوط مرزی مناطق قبایلی پاکستان و افغانستان فعال است اما منابع نظامی در پاکستان تائید کرده‌اند که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، میزان حملات طالبان پاکستانی در خاک آن کشور، بیش از چهل در صد، افزایش داشته است.
با آن که در یک سال گذشته تنش‌های مرزی، سیاسی و ادعای طالبان مبنی بر همکاری پاکستان برای فراهم کردن حریم هوایی برای هواپیماهای آمریکایی به خاطر انجام حملات هوایی در افغانستان هر از گاهی به تنش میان طالببان و پاکستان انجامیده است ولی در مجموع دو طرف مناسبات دیرینه خود را حفظ کرده‌اند.
این نخستین سفر یک مقام ارشد زن از حکومت پاکستان است که به دیدار رهبران حاکمیت این گروه به افغانستان سفر می‌کند. پاکستان مدیریت سفارت افغانستان در اسلام‌آباد را به طالبان سپرده است اما تاکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8439

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.