• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
احمد مسعود در نشست تاجیکستان:

سیاست استبدادی طالبان ادامه دارد

  • کد خبر : 8453
  • 09 قوس 1401 - 15:17
سیاست استبدادی طالبان ادامه دارد

در دومین روز نشست «گفتگوهای امنیتی هرات» که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شده، احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» ضد طالبان حضور یافت و سخنرانی کرد. حضور احمد مسعود در نشست امروز (چهارشنبه، ۹ قوس) برای بسیاری غافلگیرکننده بوده است. آقای مسعود در سخنرانی خود گفت که از آغاز حاکمیت دوباره طالبان او و […]

در دومین روز نشست «گفتگوهای امنیتی هرات» که در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شده، احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» ضد طالبان حضور یافت و سخنرانی کرد.
حضور احمد مسعود در نشست امروز (چهارشنبه، ۹ قوس) برای بسیاری غافلگیرکننده بوده است.
آقای مسعود در سخنرانی خود گفت که از آغاز حاکمیت دوباره طالبان او و دیگر اعضای جبهه مقاومت ملی تلاش کردند که با «گفتگوهای معنادار» راه حل مسالمت آمیز با این گروه پیدا کنند، اما این تلاش‌ها به جایی نرسید و نتیجه آن «جز ناامیدی چیز دیگری نبود».
او افزود که به دلیل «ادامه سیاست زور و خشونت توسط طالبان» مقاومت علیه آن شکل گرفت.
رهبر یکی از مهم‌ترین گروه‌های مخالف طالبان که به شکل مسلحانه علیه آن می‌جنگند گفت: «ما دریافتیم که طالبان نه تنها تغییری نکرده‌اند و امروز به سیاست تک‌روی استبدادی و تحجر خود بیشتر تاکید می‌کند.»
او گفت: « اگر که طالبان به این دیدگاه هستند که آنها نماینده واقعی مردم افغانستان هستند، آنها نمایندگی از ملت می‌کنند، و محبوبیت مردمی دارند، بسیار یک پیام واضح است؛ انتخابات را قبول بکنند با نظارت سازمان ملل و جامعه جهانی. ببینیم که مردم از مسیر انتخابات کی را انتخاب می‌کنند، کدام مکانیسم و کدام شرایط و کدام نظام را.»
آقای مسعود گفت که در سال‌های منتهی به سقوط نظام جمهوریت نگرانی‌های خود را با رهبران و شخصیت‌های سیاسی مطرح کرده بود و این نگرانی‌ها و پیشنهادها نادیده گرفته شد و در نتیجه «فاجعه ۱۵ آگوست» (سقوط کابل به دست طالبان) رخ داد. به نظر او این اتفاق «غافلگیرکننده» نبود چرا که عوامل آن از قبل دیده می‌شد.
رهبر جبهه مقاومت ملی در سخنرانی خود همچنین گفت: «در نتیجه اعمال مستقیم طالبان امروز افغانستان در عمل مرکز آموزشی و سربازگیری برای گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی و زندانی برای مردم مسلمان و مظلوم افغانستان تبدیل شده است.»
او با اشاره به درخواست‌های بین‌المللی مبنی بر گشایش مکاتب دخترانه در افغانستان گفت که علاوه بر تمرکز بر آموزش زنان باید بر اعاده حقوق تمام شهروندان در کشور نیز تاکید شود.
نماینده رسمی طالبان، مخاطب اصلی رهبر جبهه ضد آن در این نشست دو روزه حضور نداشت. اگر چه، به گفته برگزارکنندگان آن از طالبان نیز برای شرکت در این همایش دعوت شده بوده است.
طالبان تاکنون واکنشی به اظهارات جدید احمد مسعود نداشته است اما مقامات این گروه همواره ادعای نقض حقوق بشر و انتقادهای دیگر مخالفان خود را رد کرده است.
در دومین روز از نشست بین‌المللی «نظام سیاسی فراگیر در افغانستان: الگوها و نقشه راه» دیپلماتها، سیاستمداران، کارشناسان و محققان به بحث و بررسی‌ها در مورد وضعیت افغانستان پس از به قدرت بازگشتن طالبان در کشور ادامه‌ دادند.
در بیش از یک سال گذشته تاجیکستان، میزبان این نشست برای حمایت از «جبهه مقاومت ملی افغانستان» بارها مورد انتقاد طالبان قرار گرفته است. تاجیکستان، اما همواره بر ضرورت تأسیس یک حکومت فراگیر ملی در افغانستان تأکید کرده است.
در جلسه‌های جداگانه در روز پایانی این نشست به بررسی وضع فرهنگ و هنر، نقش سازمان ملل و جامعه جهانی در حل بحران افغانستان و نقشه راه برای ایجاد ثبات در کشور پرداخته شد.
چهره‌های مطرح فرهنگی افغانستان، کارشناسان و پژوهشگران از کشورهای گوناگون و نمایندگان برخی از سازمان‌های بین‌المللی دیدگاه‌های خود را در مورد راه‌های دستیابی به صلح پایدار در افغانستان مطرح کردند.
روز گذشته (سه‌شنبه ۸ قوس) کرن دیکر، کاردار سفارت آمریکا برای افغانستان در توییتی گفت که در این نشست شرکت کرده است و به دیدگاه‌ها و مباحث گوش خواهد داد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=8453

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.