• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

بالن چینی ۶۰ متر ارتفاع و به بزرگی یک هواپیما تجهیزات همراه داشت

  • کد خبر : 9096
  • 18 دلو 1401 - 9:14
بالن چینی ۶۰ متر ارتفاع و به بزرگی یک هواپیما تجهیزات همراه داشت
بالن چینی که آمریکا می‌گوید تجسسی بود و دو روز پیش بر فراز آب‌های اقیانوس اطلس در کرانه ایالت کارولینای جنوبی توسط جنگنده‌های آمریکایی ساقط شد، حدود ۶۰ متر ارتفاع داشته و تجهیزاتی را به اندازه بار یک هواپیمای معمولی حمل می‌کرده است.

این جزییات را مقام‌های پنتاگون در جلسه روز دوشنبه – ششم فوریه – خود با خبرنگاران اعلام کردند و بزرگی و میزان تجهیزاتی که این بالن همراه خود داشت را دلیلی برای ساقط نکردن آن در هنگامی که بر فراز خشکی بود، ارزیابی کردند.
ژنرال ون‌هرک از سخنگویان پنتاگون به خبرنگاران گفت: «تصور کنید اشیایی به سنگینی هزار پوند (حدود نیم تن) از آسمان سقوط کند.
هلی‌کوپترها و قایق‌های ارتش آمریکا همچنان مشغول جستجو و جمع آوری بقایای این بالن در آب‌های ساحلی کارولینای جنوبی‌اند.
بخشی از بقایای این بالن که آمریکا می‌گوید تجسسی اما چین می‌گوید یک بالن هواشناسی منحرف شده به علت شرایط بد جوی بوده، در مربعی به ضلع یک و نیم کلیومتر در آبهای ساحلی کارولینای‌جنوبی شناسایی شده اما مقام‌های پنتاگون می‌گویند احتمالا بخشی از بقایا در محدوده وسیع‌تری پیدا خواهد شد.
روز شنبه – چهارم فوریه – پس از آن که این بالن از غرب تا شرق آمریکا را طی کرد و به آب‌های کرانه جنوب شرقی ایالات متحده رسید، گروهی از جت‌ها جنگنده نیروی هوایی آمریکا آن را دوره کردند اما برای ساقط کردن آن تنها یک اف-۲۲ آمریکایی حدود ساعت ۲و ۴۰ دقیقه عصر به وقت کارولینای جنوبی، آن را هدف قرار داد.
جان کربی، سخنگوی کمیته امنیت‌ملی کاخ‌سفید ضمن شرح این جزییات گفته با وجود جمع‌آوری بخشی از بقایای این بالن، به علت شرایط جوی و تلاطم در اقیانوس اطلس، هنوز عملیات شناسایی و جمع‌آوری بقایای که به بستر دریا فرو رفته‌اند تکمیل نشده است.
آقای کربی گفته احتمالا به زودی غواصان و تجهیزات زیردریایی جزییات بیشتری از ماهیت این بالن و ابزاری که به همراه داشت ارایه خواهند کرد.
آمریکا می‌گوید قصدی برای بازگرداندن بقایای این بالن به چین ندارد و ممکن است آن را در اختیار کارشناسان اطلاعاتی و جاسوسی ارتش آمریکا قرار دهد.
پنتاگون می‌گوید بزرگی تجهیزاتی که این بالن به همراه داشته تقریبا برابر یک هواپیمای متوسط که در پروازهای داخلی و منطقه‌ای استفاده می‌شود، بوده است.
چین به ساقط کردن بالن این کشور به تندی واکنش نشان داده و سرنگون کردن آن را «واکنشی بیش از حد» از سوی آمریکا دانسته است.
وزارت دفاع چین بدون ارائه توضیحاتی بیشتر گفته که چین این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که از ابزارهای لازم برای مقابله در موقعیت های مشابه استفاده کند.
وزارت خارجه چین هم در بیانیه ای «نارضایتی شدید خود و اعتراضش علیه استفاده آمریکا از زور برای حمله به یک دستگاه پرنده غیرنظامی و بی‌سرنشین» بیان کرده است.
به گفته مقام های آمریکایی این بالن پیش از ورود به آسمان مونتانا – محل استقرار برخی از سایت‌های دربردارنده موشک‌های اتمی – از آلاسکا و کانادا گذر کرده بود.
این حادثه باعث خشم مقام‌های آمریکایی شد و آقای بلینکن به پکن گفت که حضور بالن «نقض فاحش حاکمیت ملی آمریکا و قوانین بین المللی» و یک «عمل غیرمسئولانه» است.
او قرار بود روزهای پنجم و ششم فوریه برای بحث درباره مسائل مختلف از جمله مسائل امنیتی مثل تایوان و کووید-۱۹ به پکن سفر کند. این اولین سفر یک مقام بلندپایه آمریکایی به چین بعد از سالها می‌بود.
پیش‌تر تصاویری از آن چه که ممکن است دومین بالن تجسسی چینی باشد که بر فراز بخش‌هایی از آمریکای لاتین در حال پرواز است، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.
تصاویری از کاستاریکا، کلمبیا و ونزوئلا منتشر شده که در آن‌ها شی شبیه به آن چیزی که بر فراز آمریکا دیده شده را نشان می‌دهد. سخنگوی پنتاگون هم روز جمعه گفت که یک بالن دیگر چینی نیز در حال عبور از آمریکای لاتین گزارش شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9096

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.