• امروز : چهارشنبه, ۱۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
1

تولیدات عسل در کندز ٣۵ درصد افزایش یافته‌است

  • کد خبر : 9425
  • 02 ثور 1402 - 15:49
تولیدات عسل در کندز ٣۵ درصد افزایش یافته‌است
ریاست زراعت کندز می‌گوید که طی سال ۱۴۰۱، ۵٨ هزار کیلوگرام عسل در این ولایت تولید شده که نسبت به سال ١٤٠٠، ٣٥ در صد افزايش را نشان مى‌دهد.

با این حال، شماری از فارم‌داران زنبور از افزایش تولیدات عسل ابراز خرسندی می‌کنند اما نبود بازار، واردات و فروش عسل بی‌کیفیت را از چالش‌های جدی در برابر خود عنوان می‌کنند.
مولوي امان‌الله حسن، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کندز گفت که در سال ١٤٠٠ در اين ولايت ٣٧٥٠٠ کيلوگرام عسل تولید شده بود.
اما وی افزود که در سال ۱۴۰۱ در این ولایت ۵۸٤٠٠ کیلوگرام عسل تولید شده که نسبت به سال پار ٣٥ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
حسن علت افزایش تولیدات عسل را بیشتر شدن فارم‌های زنبورداری، راه‌اندازی سیمینارهای آموزشی برای فارم‌داران، توزیع دوا و دیگر ضرورت‌های فارم داران عنوان کرد.
وی گفت: «انشاءالله در سال روان تولیدات عسل بیشتر خواهد شد؛ به‌خاطری که برای معیاری‌سازی فارم‌های زنبور عسل ما سیمینارهای آموزشی ارایه کردیم و همچنان میزان علاقه‌مندی مردم به نگهداری زنبور عسل نسبت به گذشته بیشتر شده‌است.»
در همین حال، نجیب‌الله که در یکی از ساحات دوردست ولسوالی چهادرۀ ولایت کندز فارم زنبورداری دارد، می‌گوید که نسبت به گذشته در تولیدات عسل افزایش به‌وجود آمده‌است.
اما او نبود بازار خارجی و واردات عسل از کشورهای همسایه را از چالش‌های جدی در برابر کار خود عنوان می‌کند.
وی گفت: «الحمدالله تولیدات عسل ما بسیار خوب است اما واردات عسل بی‌کیفیت از کشورهای همسایه کار ما را خراب کرده‌است؛ عسل که ما تولید می‌کنیم، کیفیت بسیار خوب دارد اما بازار برایش نداریم، از حکومت می‌خواهیم که زمینۀ صادرات عسل را به کشورهای بیرونی برای ما فراهم کند.»
امان‌الله یک دیگر از مالکان فارم‌های زنبورداری در کندز گفت که تولیدات عسل در این ولایت افزایش یافته اما وی نیز نبود بازار و واردات عسل تقلبی را مشکل جدی در برابر کار خود می‌داند و از حکومت می‌خواهد تا به این چالش رسیده‌گی کند.
وی افزود: «توليدات ما نظر به سال‌های گذشته خوب است و افزایش پیدا کرده اما فروشات ما در سطح کشور کم است؛ ما از دولت خصوصآ از وزارت زراعت این تقاضا را داریم تا برای زنبورداران افغانستان بازاریابی خارج از کشور نمایند تا ما بتوانیم محصولات خود را به خارج از افغانستان صادر نمایم و همچنان جلو کسانی‌که عسل تقلبی را به بازار عرضه میدارند، گرفته شود.»
این در حالی است که طی سال‌های پسین میزان علاقه‌مندی مردم به نگهداری زنبور عسل در کندز افزایش یافته‌است و هم اکنون ۵۰۰ فارم زنبور عسل در این ولایت فعال می‌باشد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9425

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.