• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

عوامل وخیم شدن اوضاع اقتصادی افغانستان در ۲۰۲۲ از دید اوچا

  • کد خبر : 9441
  • 08 ثور 1402 - 9:20
عوامل وخیم شدن اوضاع اقتصادی افغانستان در ۲۰۲۲ از دید اوچا
اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید که مسدود شدن دارایی‌های افغانستان و به تعلیق درآمدن کمک‌های توسعه‌ای، وضعیت اقتصادی این کشور را در سال ۲۰۲۲ وخیم ساخته بود.

اوچا در گزارشی که اوضاع اقتصادی افغانستان در سال گذشته به بررسی گرفته، گفته است که در سال‌پار میلادی به ارزش ۳ اعشاریه ۲ میلیارد دالر، کمک‌های بشری به افغانستان فراهم شده است.
بربنیاد این گزارش، افغانستان برای سومین سال پیهم با خشک‌سالی روبرو است.
در گزارش آمده است: «شرکای بشردوستانه در سال ۲۰۲۲ میلادی برای ۲۶ اعشاریه ۱ میلیون تن در افغانستان کمک رسانیده‌اند.
برای ۲۲ اعشاریه ۳ میلیون تن کمک‌ غذایی و معیشتی، برای ۱۳ اعشاریه ۳ میلیون تن کمک‌های بهداشتی، برای ۱۱ میلیون تن دسترسی به آب، برای ۶ اعشاریه ۲ میلیون کودک و زن باردار شیرده کمک پیشگیری و مقابله با سوءتغذیه حاد و برای ۵ اعشاریه ۷ میلیون تن کمک‌های حفاظتی را فراهم کرده‌اند.»
اما برخی آگاهان مسایل اقتصادی به این باور اند که کارگیری از راهکارهای کهنه در توزیع کمک‌ها و هزینه بلند اداری نهادهای مددرسان سبب شده تا کمک‌ها بیش‌تر موثر نباشد.
سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «مصارف اداری چنین سازمان‌های بین‌المللی حتا تا حدود ۶۵ درصد بلند رفت. در حقیقت مانع از این شد که این کمک‌ها به صورت معقول‌ش به کار بیفتد و در حقیقت همان هدف فقرزدایی که جز اساسی کمک‌ها است و هدف اساسی کمک‌ها را تشکیل می‌کند، آن را بدست آورد.»
در همین حال، برخی باشند‌گان پایتخت از نهادهای مددرسان می‌خواهند که کمک‌های شان را به گونه‌ی شفاف به نیازمندان توزیع کنند.
وحیدالله، باشنده کابل، گفت: «کسی که مستحق است، همرای او کمک برادری کنند. این پیش خداوند گم نمی‌شود. باید کمک به مستحقین شود.»
سید نذیر، باشنده دیگر کابل، می‌گوید: «کاروبار نیست. از صبح تا حال ده افغانی کار کردم و نان نخوردم. برای ما هیچ کس کمک نکرده است.»
وزارت اقتصاد می‌گوید که تلاش دارد تا با راه‌اندازی پروژه‌های زیربنایی زمینه کار را برای شهروندان کشور فراهم سازد و فقر را در کشور کاهش دهد.
عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، گفت: «در سال جاری ما چند برنامه داریم که برای رشد و توسعه اقتصادی کشور مفید است. اول راه‌اندازی پروژه‌های کلان اقتصادی مشابه پروژه‌های کلان که در قوش‌تیپه اجرایی شد. دوم زراعت فرا صنعتی را می‌خواهیم تغییر و تحول در آن ایجاد کنیم، به این معنا که گذار از زراعت سنتی به زراعت تجاری در دستور کار ما قرار دارد.»
پیش از این سازمان جهانی هواشناسی گفته است که نزده میلیون تن در افغانستان با ناامنی غذایی روبه‌رو هستند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9441

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.