• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

قطر ۹۰ مرکز صحی در ۱۱ ولایت افغانستان را حمایت مالی می‌کند

  • کد خبر : 9548
  • 19 ثور 1402 - 22:31
قطر ۹۰ مرکز صحی در ۱۱ ولایت افغانستان را حمایت مالی می‌کند
صندوق انکشافی قطر قراردادی را با سازمان جهانی صحت امضا کرده است تا از عرضه خدمات ضروری صحی برای ۸۹ مرکز صحی در ۱۱ ولایت افغانستان حمایت مالی کند.

سازمان جهانی صحت و صندوق انکشافی قطر در اعلامیهٔ مشترکی گفته اند که با این وجوه مالی – که مقدار آن مشخص نشده است – دوا و امکانات مراقبت‌های ابتدایی صحی به مراکز صحی در ولایت‌های هلمند، دایکندی، غور، فراه، سمنگان، زابل، تخار، بغلان، میدان وردک، پکتیکا و نورستان فراهم و توزیع می‌شود.
در اعلامیه آمده است که از این دواها و امکانات برای جلوگیری و درمان بیماری‌های ولادی، مراقبت‌های صحی باروری و زایمان، مراقبت از نوزادان و جلوگیری از مرگ و میر کودکان کار گرفته خواهد شد.
افزون بر این، سازمان جهانی صحت با این کمک قطر در زمینهٔ رشد ظرفیت کارکنان صحی و بهبود زنجیرهٔ تدارکات طبی تلاش خواهد کرد.
خلیفه بن جاسم الکواری،‌ رییس عمومی صندوق انکشافی قطر، گفت: “دولت قطر در خط مقدم حمایت جهانی از مردم افغانستان می‌ایستد…چشم به راهیم تا از طریق حمایت از بخش صحت، دستآوردهای ملموس را در زمینهٔ بهبود معیشت افغان‌ها شاهد باشیم.”
لو دپینگ، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان، گفته است که این کمک دولت قطر، سبب ارتقای ظرفیت برای عرضهٔ خدمات به شمار بیشتر مردم “به ویژه زنان، کودکان و سالمندان که آسیب‌پذیرترین افراد اند” خواهد شد.
سازمان ملل متحد چندی پیش هشدار داد که اگر در بخش سلامت مادران در افغانستان اقدامات فوری و پایدار انجام نشود، تا سه سال دیگر ممکن هزاران مادر باردار در این کشور با تهدید مرگ مواجه شوند.
ملل متحد تخمین می‌زند که هر ماه، ۲۴هزار زن در مناطق دورافتادۀ افغانستان زایمان می‌کنند و آن‌ها به دسترسی به پرستاران ماهر چون قابله‌ها، به ویژه در زمان بحران بشری کنونی، نیاز دارند.
الا ابو زید، مسوول تیم اضطراری صحی سازمان جهانی صحت در افغانستان، گفت: “عرضه خدمات ضروری صحی در ساحات افغانستان که در آن خدمات کمتر ارایه شده است،‌ فرصتی برای کاهش مرگ و میر قابل پیش‌گیری مادران، کودکان و نوجوانان بوده و صحت و سلامتی آنان را به گونهٔ چشمگیر بهبود می‌بخشد.”
ابوزید گفت که با این کمک مالی قطر، بیش از یک میلیون بیمار از دسترسی بهتر به مراقبت‌های با کیفیت صحی مستفید خواهند شد.
براساس آمار سازمان جهانی صحت، افغانستان با ۶۳۸ مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بلندترین آمار مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9548

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.