• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

برگزاری نمایشگاه آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در کانادا

  • کد خبر : 9686
  • 17 جوزا 1402 - 19:10
برگزاری نمایشگاه آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در کانادا
موزیم آغا خان در شهر تورانتوی کانادا به مناسبت ۷۵۰مین سالگرد درگذشت مولانا جلال الدین محمد بلخی نمایشگاهی را برگزار کرده است.

در این نمایشگاه چندین اثر اولیهٔ مولانا شامل نسخه‌های خطی و نقاشی‌ها به نمایش گذاشته شده است که حکایت آوارگی این صوفی، شاعر و عارف نامدار زبان فارسی و خانواده‌اش را بازگو می‌کند.
یکی از شاهکار‌های مولانا، مثنوی معنوی اوست، کتابی که یک نسخه قدیمی آن در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده و در نوشتن آن از آب رنگ طلا و نقره استفاده شده است.
مایکل مسوول برگزاری نمایشگاه بلخی گفت: “ما نمونه‌های فوق العاده از نسخه‌های خطی اشعار مولانا را اینجا در موزیم آغا خان داریم که در قرن ۱۷ به میان آمده اند و بسیار نادر اند. این دست خط‌ها شامل ۵۰ نقاشی می‌شود که به گونه‌ای زندگی مولانا را به تصویر کشیده است. ما همچنان نسخه بسیار قدیمی از مثنوی معنوی را اینجا داریم که قدامت آن به قرن ۱۴ بر می‌گردد و از کتابخانهٔ بریتانیا برای ما به امانت داده شده است.”
مولانا شیفتگان بسیار در گوشه‌های مختلف جهان دارد و این روزها این نمایشگاه فرصت را ایجاد کرده است که گردشگران و ساکنان شهرهای گوناگون کانادا سری به این نمایشگاه بزنند.
یحیی یکی از بازدیدکنندگان گفت: “بیشتر از من که افغان فارسی زبان هستم مردم از زبان‌های مختلف دیگر از اینجا بازدید می کنند و از اشعار و گفته‌های مولانا برداشت‌های جالبی دارند و علاقمند هستند. طوری که یکی دو تا از دوستان، نمی‌دانم از کدام کشور بودند، حدود ده تا پانزده دقیقه در مورد یکی از کتاب‌های بلخی بین خود صحبت داشتند که برایم بسیار جالب و جذاب بود.”
در موزیم آغا خان هزاران اثر ادبی و فرهنگی از شکوه جهان اسلام به نمایش گذاشته می‌شود و روزانه صد ها بازدید کننده را به خود فرا می‌خواند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9686

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.