• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

صادرات کشور در ربع نخست سال خورشیدی از مرز ۳۵۰ میلیون دالر گذشت

  • کد خبر : 9694
  • 05 سرطان 1402 - 13:38
صادرات کشور در ربع نخست سال خورشیدی از مرز ۳۵۰ میلیون دالر گذشت
وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که افغانستان در سال روان هجری خورشیدی به ارزش بیش از ۳۵۰ میلیون دالر صادرات به کشورهای منطقه داشته است.

به گفته‌ی این وزارت، این رقم پنج درصد افزایش را در مقایسه با سه ماه نخست سال پار نشان می‌دهد و بیش‌تر این صادرات به پاکستان، هند، چین و ایران انجام شده است.
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، گفت: «اکثرا اقلام صادراتی ما میوه تازه بوده است. میوه خشک، نباتات طبی، قالین و زعفران بوده و همچنان به کشورهای هندوستان، پاکستان، چین، ایران و کشورهای عربی صادر شده.»
در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که سهولت‌های بیش‌تر باید به بازرگانان فراهم شود تا میزان صادرات از این هم افزایش یابد.
مسوولان در این اتاق باور داند که بازارهای جهان به ویژه روسیه به فرآورده‌های کشاورزی افغانستان نیاز دارد و فعال شدن دهلیزهای هوایی در افزایش صادرات کشور سودمند است.
خانجان الکوزی، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «چون آسیای مرکزی و ایران عین میوه را دارد، ما به آن‌جا زیاد مارکیت نداریم. در روسیه [مارکیت] داریم اما متاسفانه از راه ترانزیت سه چهار کشور آسیای میانه تیر می‌شود، مشکلات ایجاد می‌کند و ما نمی‌توانیم به آنجا برسیم.»
آذرخش حافظی، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «[افزایش صادرات ما] سبب تحکیم ارزش پول ملی، توازن بیلانس تجارت خارجی، بالا رفتن قدرت خرید از بازار بین‌المللی و همچنان سبب توازن بیلانس اسعاری مملکت می‌شود.»
پیش از این وزارت صنعت و تجارت گفته است که افغانستان در سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی بیش از دو میلیارد دالر صادرات داشته که بیش‌ترین صادرات به پاکستان، هند، چین، ایران و امارات متحده عربی انجام شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9694

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.