• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

ساحات زیر کشت آنغوزه گسترش می‌یابد

  • کد خبر : 9790
  • 15 اسد 1402 - 14:01
ساحات زیر کشت آنغوزه گسترش می‌یابد
مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از عملی‌سازی کشت گیاه آنغوزه (هِنگ) در نزدیک به یک‌هزار هکتار زمین در سال روان خورشیدی خبر می‌دهند.

آنان می‌افزایند که تلاش‌ها برای گسترش کشت این گیاه در ده ولایت کشور نیز جریان دارد.
مصباح الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت گفت: «وزارت زراعت تلاش دارد که در سال جاری در ۹۸۰ هکتار زمین جدید هِنگ جدید کشت کند. برای ترویج این گیاه که قیمت و بازار خوب نیز دارد، در ده ولایت و در هر ولایت دو ولسوالی و در هر ولسوالی پنج قطعه نمایشی خواهد ساخت تا مردم در باره چگونگی کشت این گیاه بیش‌تر اطلاعت بدست بیاورند.»
با این حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری از افزایش سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی در زمینه کشت و تولید بیش‌تر گیاه آنغوزه (هِنگ) و صادارت آن از طریق دهلیز هوایی به بیرون از کشور سخن می‌زند.
محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «کوش باید به این شود که چگونه بتوانیم کشت هِنگ یا آنغوزه را در افغانستان بیش‌تر رایج کنیم. چون یکی از نباتات طبی قیمتی است. صادرات جریان دارد و درسال گذشته صد‌ها تُن هِنگ صادر شد و در سال جاری هم صادرات جریان دارد.»
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، گفت: «میزان صادرات هینگ در سال ۲۰۲۱ میلادی به مقدار یک هزار و ۲۴۸ تُن بوده که پول بدست آمده از آن به ارزش ۹۹ میلیون دالر می‌باشد و در سال ۲۰۲۲ میلادی مقدار صادرات ما در حدود ۸۳۵ تُن می‌باشد که پول بدست آمده از آن به ۱۲۹ می‌رسد.»
عتیق، بازرگان، گفت: «یک کیلو شیره‌ی هِنگ ۲۲۰ دالر امریکایی در بازار جهان قیمت دارد. این‌ها مثلن، تخم تاجکی، ازبیکی، قزاقی و ترکمنی وجود دارد که ارزان‌ترین آن تخم قزاقی است که یک کیلوی آن ۳۵ دالر امریکایی است و خوب‌ترین آن تخم تاجکی می‌باشد. این گیاه خیلی مفید و پُردرامد است.»
بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت، گیاه هِنگ یا آنغوزه بیش‌تر به کشورهای هند، چین، پاکستان، و ایالات متحده امریکا صادر می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9790

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.