• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

نورالدین عزیزی از کشورها خواست روی لیتیم افغانستان سرمایه‌گذاری کنند

  • کد خبر : 9806
  • 23 اسد 1402 - 14:27
نورالدین عزیزی از کشورها خواست روی لیتیم افغانستان سرمایه‌گذاری کنند
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت به خبرگزاری رویترز گفته است که کشورهای علاقه‌مند می‌توانند در بخش استخراج لیتیم افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

سرپرست وزارت‌ صنعت و تجارت همچنان گفته است که معادن لیتیم از امیدهای بزرگ مردم افغانستان است و امارت اسلامی نمی‌خواهد این معادن به هدر برود.
سرپرست وزارت صنعت و تجارت به رویترز گفته است: «هرکشوری می‌تواند در بخش لیتیم افغانستان سرمایه‌گذاری کند، زیرا ‌امید مردم افغانستان لیتیم است و من نمی‌خواهم لیتیم توسط یک شرکت، یک کشور، یک شخص یا صد نفر هدر برود.»
آقای عزیزی درباره‌ی سفر اخیرش به قزاقستان به رویترز گفته است که موضوعات بانکی، تعرفه‌های تجارتی، پروژه‌های مخابراتی و مسیرهای ترانزیتی از جمله انتقال محموله‌های نفت روسیه به جنوب آسیا، از بحث‌های کلی با مقام‌های آن کشور بوده‌اند.
همزمان با این، برخی آگاهان اقتصادی، لیتیم افغانستان را از معادن بسیار مهم و با ارزش می‌دانند و تأکید می‌کنند که این معادن به ثبات و امنیت کشور ربط دارد.
سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «لیتیم یکی از کالاهای ستراتیژیک افغانستان است که در ثبات اقتصادی افغانستان بسیار کار میاید. از همین لحاظ است که معامله روی لیتیم افغانستان هم یک نوعی از حرکات ستراتیژیکی است که مربوط می‌شود به امنیت ملی افغانستان و سیاست‌های خارجی افغانستان با چگونگی کشورهای که با ما رابطه دارند.»
آذرخش حافظی، یک آگاه مسایل اقتصادی دیگر، گفت: «افغانستان از جمله سه کشوری است که بزرگ‌ترین لیتیم دنیا را دارد و تکنالوژی آینده وابسته به لیتیم است. اگر این درست مدیریت شود و با شرایط خوب به قراردادهای مفید داده شود، افغانستان را از فقر بیرون می‌کند.»
افغانستان در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که مقدار زیادی لیتیم را داراست و بیش‌ترین لیتیم افغانستان در ولایت‌های کنر، نورستان و هلمند وجود دارند.
بربنیاد اطلاعات وزارت معادن و پترولیم، کشور‌های گونا‌گون از جمله چین در دیدار با مقام‌های امارت اسلامی از سرمایه‌گذاری ده میلیارد دالر روی معادن لیتیم افغانستان علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9806

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.