• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

داد و ستد ۵۱۲ میلیون دالری افغانستان و ایران در ۴ ماه

  • کد خبر : 9826
  • 31 اسد 1402 - 15:06
داد و ستد ۵۱۲ میلیون دالری افغانستان و ایران در ۴ ماه
وزارت صنعت و تجارت گفته است که در چهار ماه نخست امسال به ارزش ۵۱۲ میلیون دالر داد و ستد میان افغانستان و ایران انجام شده است.

اما بر اساس آمار وزارت صنعت و تجارت، افغانستان تنها به ارزش ۶ میلیون دالر در این مدت صادرات داشته است.
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «تجارت افغانستان با ایران طی چهار ماه نخست سال روان به ارزش ۵۱۲ میلیون دالر است که حدودا ۵۰۶ میلیون دالر آن واردات و ۶ میلیون دالر آن صادرات است.»
در همین حال، شماری از بازرگانان می‌گویند که برای افزایش صادرات افغانستان نیاز است تا سهولت‌های بیشتر از سوی امارت اسلامی و ایران در گذرگاه‌ها فراهم شود.
محبوب الله محمدی، بازرگان گفت: «عدم تفاهم‌نامه به خاطر ازدیاد صادرات افغانستان در بازار ایران و یاهم ایجاد فرصت‌های صادراتی بین هر دو کشور و یا هم استفاده از طریق ایران به کشورهای دیگر راه‌های ترانزیتی نیز از مشکلات است بین هر دو کشور که تا هنوزهم پا برجاست.»
زلمی عظیمی یکی دیگر از بازرگانان افغان گفت: «در بخش وردات نیز بعضی از مشکلات در انتقال پول داریم. الیته پول به دبی انتقال میابد، اگر این مشکلات حل شود هم واردات و هم صادرات حل خواهد شد.»
از سویی‌هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که ایران برای صادرات پنبه و معادن کشور بازار مناسب است.
محمد یونس مومند، معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این باره گفت: «ایران به بسیاری از اقلام صادراتی افغانستان نیاز دارد از جمله میوه خشک، ماربل و اونیکس و تکس بسیار بالا است. ایران تعرفه ترجیهی نداده است مانند پاکستان و چین. ما از ایران می‌خواهیم که برای بازرگانان افغانستان تعرفه ترجیهی بدهد.»
بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت، سقف صادرات و واردات میان افغانستان و ایران سالانه تا دو میلیارد دالر می‌رسد و تلاش می‌شود تا این سقف تا ده میلیارد دالر بالا برود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9826

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.