• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

دلیل افزایش ارزش افغانی در برابر دالر امریکایی چیست؟

  • کد خبر : 9885
  • 09 سنبله 1402 - 12:20
دلیل افزایش ارزش افغانی در برابر دالر امریکایی چیست؟
ارزش دالر امریکایی در برابر پول افغانی طی روزهای اخیر به گونه قابل ملاحظه کاهش یافته است، طوری که روز پنج شنبه یک دالر امریکایی در بازار ارز کابل به ۷۳ افغانی تبادله شد.

در پی تسلط طالبان بر افغانستان و بحران اقتصادی در این کشور، پول افغانی ارزش خود را در برابر ارزهای خارجی به خصوص دالر امریکایی تا حد زیادی از دست داد.
بی‌ثباتی سیاسی، محدودیت‌های بانکی و کاهش سرازیر شدن دالر به افغانستان از دلایل کاهش ارزش افغانی در برابر دالر خوانده می‌شد، اما طی روزهای اخیر ارزش افغانی در مقابل دالر امریکایی رو به بهبود است.
نرخنامه بازار ارز کابل نشان می‌دهد که ارزش دالر در قبال افغانی طی ده روز اخیر سیر نزولی داشته است، طوری که ارزش یک دالر از ۸۶ افغانی به ۷۳ افغانی کاهش یافته است.
انورشاه یوسفی، تحلیلگر امور اقتصادی در افغانستان به این باور است که جلوگیری از قاچاق دالر به خارج از افغانستان توسط طالبان، عرضه محدود پول افغانی توسط بانک مرکزی در بازار و تداوم سیاست‌های پولی بانک مرکزی در جهت حفظ ثبات ارزش پول افغانی از دلایل بالا رفتن ارزش افغانی در برابر دالر می‌باشد.
برخی دیگر از کارشناسان امور اقتصادی امضای قراردادهای متعدد استخراج معادن توسط حکومت طالبان و جلوگیری از استفاده از اسعار خارجی در داد و ستدهای داخلی را از دیگر عوامل افزایش ارزش پول افغانی عنوان می‌کنند.
شیرباز کمین زاده، تحلیلگر امور اقتصادی گفت: «یکی از دلایل مهم این است که طی ماه‌های اخیر چرخش پول خارجی از جمله روپیه پاکستانی در بازارهای افغانستان توسط طالبان منع شد و همواره تلاش گردید تا ارزش پول افغانی حفظ گردد و دلیل دیگر اجرای چندین قرارداد استخراج معادن میان طالبان و شرکت‌های خارجی است که بر ارزش پول دالر در افغانستان اثر منفی گذاشت.»
این در حالیست که شهروندان می‌گویند با وجود کاهش نرخ دالر، قیمت‌های مواد سوخت و اولیه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است.
معمولاَ وقتی ارزش دالر در مقابل افغانی بالا می‌رود، قیمت اموال در بازار افزایش می‌یابد و تاجران چنین استدلال می‌کنند که اموال شان را در خارج با دالر خریداری می‌کنند.
فریدون، یکتن از باشندگان هرات می‌گوید: «من توقع داشتم با پایین آمدن نرخ دالر قیمت برنج، آرد و پطرول هم پایین بیاید، اما برعکس قیمت این مواد بیشتر شده است. به طور مثال من یک بوجی برنج را قبلا ۲۵۰۰ افغانی می‌گرفتم اما همین برنج را روز گذشته به ۲۷۰۰ افغانی خریداری کردم.»
او همچنان گفت: «طالبان هیچ نظارتی بر بازار ندارند، قیمت پطرول در بازار هرات طی ده روز اخیر از ۶۴ افغانی به ۷۴ افغانی رسیده است.»
به صفحه اینستاگرام دویچه وله بپیوندید
یک منبع در ریاست اتاق پیشه وران کابل به شرط افشا نشدن اسمش گفت که کاهش ارزش دالر هیچ تاثیری بر قیمت مواد خوراکی در بازارهای افغانستان نداشته است.
این منبع گفت نرخنامه جدیدی که توسط ریاست شاروالی کابل به اتاق پیشه وران ارسال گردیده، نشان می‌دهد که هیچ تغییری در کاهش قیمت‌های مواد خوراکی نیامده است.
شهروندان افغانستان نیز از طالبان می خواهند تا مطابق به شرایط اقتصادی مردم و پایین آمدن نرخ دالر، قیمت مواد خوراکی را کاهش دهند.
با این که کاهش ارزش دالر در بازار افغانستان به لحاظ اقتصادی به سود مردم است، اما این تحول اقتصادی بر برخی صرافان که دالر داشته اند، خسارت وارد کرده است.
عبدالسمیع، یک تن از صرافان شهر هرات می‌گوید کاهش ارزش دالر در قبال افغانی باعث شده تا در هر ۱۰۰ هزار دالر امریکایی، یک میلیون افغانی متضرر شود.
او گفت: «بیش از ۲۰ درصد صرافان در هرات وضعیت مالی خوبی ندارند. اگر وضعیت به همین حالت پیش رود اکثریت صرافان ورشکست خواهند شد.»

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9885

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.