• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

فقط با لغو محدودیت‌های غرب به توافق غلات بازمی‌گردیم

  • کد خبر : 9940
  • 13 سنبله 1402 - 23:52
فقط با لغو محدودیت‌های غرب به توافق غلات بازمی‌گردیم
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، می‌گوید که مسکو تنها در صورت متوقف کردن محدودیت‌های محصولات کشاورزی این کشور از سوی غرب به توافق صادرات غلات از بنادر دریای سیاه باز می‌گردد.

رویترز دوشنبه‌شب، ۴ سپتامبر، گزارش داده که پوتین، این اظهارات را پس از دیدارش با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در یک نشست خبری بیان کرده است.
رییس جمهور روسیه تصریح کرده است: «ما آماده بررسی احتمال احیای توافق غلات خواهیم بود و من امروز مجدداً به اردوغان این موضوع را گفتم که ما این کار را به محض اجرای کامل تمام توافقات در مورد لغو محدودیت‌ها علیه صادرات محصولات کشاورزی روسیه انجام خواهیم داد.»
وی همچنان ادعا کشورهای غرب مبنی بر این‌که روسیه با تعلیق مشارکت در توافق صادرات غلات از دریای سیاه به بحران غذایی دامن زده را رد کرده است.
در همین حال، رجیب طیب اردوغان، درباره دیدار و گفت‌وگوهایش با رهبر روسیه در شهر سوچی گفته که احیای توافق صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه به‌زودی امکان‌پذیر خواهد بود.
اردوغان با تاکید بر رفع کاستی‌های غرب در برابر مسکو افزوده است: «ترکیه و سازمان ملل متحد روی بسته پیشنهادی جدیدی کار کردند، تا نگرانی‌های روسیه را کاهش دهند.»
توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نماینده‌گان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است.
این توافق پس از یک سال در پی عدم توافق روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.
روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم صادرات جهانی گندم را تشکیل می‌دهند.
برپایه اطلاعات، ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=9940

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.