• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

دانشجویان افغان در هند خواستار تمدید ویزا و بورسیه خود شدند

  • کد خبر : 10029
  • 23 سنبله 1402 - 17:41
دانشجویان افغان در هند خواستار تمدید ویزا و بورسیه خود شدند
صدها دانشجوی افغان که با وجود انقضای ویزای تحصیلی شان در هند به سر می‌برند، روز چهارشنبه در دهلی نو دست به تظاهرات زدند و از حکومت هند خواستار تمدید ویزا و اعطای بورسیه‌های جدید تحصیلی شدند.

هند در گذشته به هزاران دانشجو از کشورهای مانند افغانستان برای ادامه تحصیلات عالی در مقطع لیسانس و ماستری بورسیه فراهم کرده است. پیش از تصرف قدرت توسط طالبان در افغانستان، هند معمولاَ سالانه یک هزار بورسیه تحصیلی به این کشور می‌داد.
اما بعد از برگشت دوباره طالبان به قدرت در ماه اگست سال ۲۰۲۱ بسیاری از دانشجویان افغانستان با وجود ختم بورسیه‌های شان در هند باقی مانده اند. آن‌ها یا از تعقیب و آزار در صورت برگشت به افغانستان و یا بیکاری و بحران اقتصادی در کشور شان هراس دارند.
ارسلان قیوم، از اتحادیه دانشجویان افغان در دهلی نو، گفت: «حکومت هند بورسیه‌های تحصیلی را برای سال تحصیلی کنونی که در ماه جولای آغاز شد، ارائه نکرده است. ما بعد از انقضای اعتبار ویزای خود در ترس مداوم از بازداشت توسط پولیس زندگی می‌کنیم.»
قیوم افزود: «دانشجویان (افغان) در هند نه اجازه تحصیل دریافت می‌کنند و نه هم اجازه کار.»
کمار توحین، مدیرکل شورای امور روابط فرهنگی هند (آی سی سی آر) که بخشی از وزارت امور خارجه این کشور است، گفت: «ما درک می‌کنیم که دانشجویان افغان با مشکلات مواجه هستند، اما حکومت جداً تلاش می‌کند که به نگرانی‌های آن‌ها رسیدگی کند.»
او افزود که این دانشجویان مجبور به ترک هند نمی‌شوند و وزارت امور خارجه به زودی در مورد مساله بورسیه تحصیلی تصمیم خواهد گرفت.
در گذشته بورسیه‌های فراهم شده توسط شورای روابط فرهنگی هند برعلاوه هزینه دانشگاه شامل کمک پولی ماهانه میان ۲۵ هزار روپیه (۳۰۱ دالر) تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ روپیه بوده است.
‌اما دانشجویان افغان می‌گویند که آن‌ها در دو سال اخیر در دریافت این کمک‌ها مشکل داشته‌اند و بسیاری آن‌ها تحصیلات شان را قطع کرده اند و یا به کشورهای دیگر رفته اند.
پروانه حسینی که در سال ۲۰۱۶ برای تحصیل به هند آمده است، گفت: «من می‌خواهم به تحصیلاتم ادامه دهم، حکومت بورسیه‌های ما را تمدید نکرده است. من نمی‌خواهم [به افغانستان] برگردم و می‌خواهم به مدارج بالای تحصیلی‌ام ادامه دهم.»

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10029

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.