• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
وزارت انرژی و آب:

تعرفه برق در سراسر کشور یکسان می‌شود

  • کد خبر : 10230
  • 05 عقرب 1402 - 7:03
تعرفه برق در سراسر کشور یکسان می‌شود
وزارت انرژی و آب از یکسان‌سازی تعرفه‌های برق در سراسر کشور خبر می‌دهد.

عبداللطیف منصور، سرپرست این وزارت در نشستی در ولایت تخار گفته که پیشنهاد یکسان‌سازی تعرفه‌های برق را در سراسر کشور به کابینه و کمیسیون اقتصادی ریاست‌الوزرا پیشکش کرده است.
مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب‌‌ میگوید که این امر پس از تصویب کابینه امارت اسلامی، در تمامی کشور عملی خواهد شد.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، گفت: «اگر تعرفه‌ها به گونه‌ی یکسان اخذ شود، بعضی از خانواده‌ها که زیر فشار هستند، از فشار بیرون می‌شوند و بعضی خانواده‌ها که تعرفه نمی‌دهند و یا تعرفه‌ی آن‌ها کم است، از آن‌ها تعرفه مناسب اخذ می‌گردد تا برق هم بر اساس مصرف هر خانوانه به گونه‌ی درست برسد برای همه و همچنین فشار هم بالای خانواده‌ها کم شود.»
برخی از باشندگان کابل از یکسان‌سازی تعرفه‌های برق در کشور استقبال می‌کنند، اما بر کاهش بهای برق نیز تاکید می‌ورزند.
سید سمسور، باشنده کابل، گفت: در گذشته‌ها هم پول صرفیه برق در ولایت‌ها معمولا تا متوازن بود، فعلا که حکومت تصمیم گرفته که بل صرفیه برق در تمامی ولایت‌ها یکسان شود، یک گام مثبت است و حمایت می‌کنیم اما بهتر است که پول صرفیه برق نسبتا کم‌تر شود چون مردم در شرایط خوب قرار ندارند و از لحاظ اقتصادی نیز مشکل دارند.
عبدالله، باشنده دیگر کابل، گفت: در زمان جمهوریت خو یکسان نشد فعلا اگر بخواهند یکسان بسازند بسیار خوب است. چرا که مردم مشکلاتی که دارند رفع خواهد شد.
رییس پیشین برشنا می‌افزاید که با عملی شدن یکسان‌سازی تعرفه‌های برق در کشور، هزینه‌های برق برخی ولایت‌ها در جای خود باقی خواهد ماند و هزینه برخی از ولایت‌ها کاهش خواهد یافت ولی هزینه تعرفه برخی از مناطق به شمول پارک‌های صنعتی در کشور افزایش خواهند یافت.
امان الله غالب، رییس پیشین برشنا، گفت: اگر تعرفه‌ی رهایشی را بدون پایین آوردن بلند ببرند، به مردم غریب مشکل زیاد پیدا خواهد شد. بناءً راه حل همین است که، یک سبسایدی از طرف حکومت در نظر گرفته شود و یا تعرفه بخش‌های تجارتی و دولتی را بالا ببرند.
در حالی‌که افغانستان بیش از هفتاد درصد انرژی برق مورد نیاز خود را از کشورهای آسیای میانه و ایران خریداری می‌کند، اما مسوولان از تلاش‌های مداوم و سرمایه‌گذاری روی ساخت و ساز بند‌های بزرگ آب در راستای افزایش تولید انرژی برق در داخل افغانستان سخن می‌زنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10230

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.