• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

آمادگی ایران برای بالا بردن ظرفیت استفاده از بندر چابهار برای افغانستان

  • کد خبر : 10324
  • 15 عقرب 1402 - 18:09
آمادگی ایران برای بالا بردن ظرفیت استفاده از بندر چابهار برای افغانستان
معاون اول رئیس جمهور ایران در دیدار با معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان از آمادگی ایران برای بالا بردن ظرفیت استفاده از بندر چابهار برای افغانستان خبر داد.

«عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در ادامه دیدارهایش در تهران با «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد.
براساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر مطبوعاتی ملا برادر، در این دیدار دو طرف در مورد تقویت تعامل سیاسی-اقتصادی افغانستان و ایران، اوضاع سیاسی منطقه و جهان و جنایات رژیم صهیونیستی بحث و گفتگو کردند.
معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در سخنانی گفت: بعد از پایان اشغال 20 ساله آمریکا، افغانستان در تمامی امور مستقل است و با در نظرداشت ارزش‌های اسلامی و ملی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان تعامل دارد.
وی افزود: اکنون ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی به طور کامل در افغانستان برقرار شده و افغانستان با ثبات به نفع کشورهای همسایه، منطقه و جهان است.
ملا برادر اضافه کرد: امارت اسلامی افغانستان براساس سیاست خارجی اقتصاد محور خود می‌خواهد روابط سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و تجارتی خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.
اطلاعیه به نقل از مخبر می‌افزاید ایران علاقمند به گسترش روابط با افغانستان است و خواستار توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی بین دو کشور می‌باشد.
وی همچنین اظهار داشت دو کشور به طور مشترک برنامه‌ای را برای رفاه ملت‌های دو کشور خواهند ساخت و تأکید نمود هر دو کشور باید به اجرای توافقنامه‌ها متعهد باشند و به‌طور مشترک برای حفظ محیط زیست و به ویژه مدیریت خشکسالی و آب با یکدیگر همکاری کنند.
معاون رئیس‌جمهور ایران در ادامه از آمادگی این کشور برای افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار و نیز همکاری با افغانستان در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی و صنعت خبر داد.
مخبر تأکید کرد دو کشور باید در جریان تجارت از پول ملی خود استفاده کنند و برای افزایش سطح تجارت و ترانزیت، نیاز به ایجاد بزرگراه‌ها و مسیرهای مواصلاتی به شکل اساسی است.
دو طرف در انتهای این دیدار جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین را به شدت محکوم کردند و از جهان اسلام خواستند در برابر این جنایات سکوت نکند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10324

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.