• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
توافق جمعی ۶۰‌ کشور بر سر سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر؛

جهان از زغال سنگ دور می‌شود

  • کد خبر : 10376
  • 19 عقرب 1402 - 7:08
جهان از زغال سنگ دور می‌شود
در آستانه برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، مقام‌های آگاه به رسانه‌های بین‌المللی گفته‌اند که بیش از ۶۰ کشور توافق کرده‌اند که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه جاری را سه برابر کنند.

رویترز روز پنج‌شنبه، ۹ نوامبر، از این‌ توافق خبر داده‌ است که امریکا، اتحادیه اروپا و امارات متحده عربی نیز بخشی از آن هستند.
این سه کشور همچنان گفته‌اند که توافق یادشده باید در نتیجه نهایی نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP28) گنجانیده شود.
از سویی هم، برخی از اقتصادهای نوظهور دیگر مانند نایجیریا، آفریقای جنوبی، ویتنام، پرو، شیلی، زامبیا، باربادوس و کشورهای توسعه‌یافته مانند استرالیا، جاپان و کانادا وعده پیوستن به این توافق را داده‌اند.
در پییش‌نویس این توافق که از سوی رویترز ارزیابی شده، آمده است که استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر باید با «کاهش تدریجی انرژی زغال‌سنگ» از جمله پایان دادن به تأمین مالی نیروگاه‌های جدید زغال‌‌سنگ همراه باشد.
کشورهایی‌که این توافق را امضا می‌کنند، متعهد می‌شوند که نرخ سالانه بهبود بهره‌وری انرژی در جهان را تا سال ۲۰۳۰ به چهار درصد در سال افزایش دهند.
از سویی هم، بربنیاد گزارش‌ها مذاکرات با چین و هند برای پیوستن به این‌ توافق پیش رفته است، اما هیچ‌کدام تا کنون با آن موافقت نکرده‌اند.
در همین حال، دانشمندان تغییرات اقلیمی می‌گویند این اقدام برای گسترش انرژی پاک، کاهش سریع سوخت‌های فسیلی و در نهایت جلوگیری از تغییرات شدبد آب‌وهوایی حیاتی است.
با این حال، توافق جمعی بر سر دوری از زغال سنگ، فعالان تغییرات اقلیمی را امیدوار کرده است که در نشست آخر ماه نوامبر در دبی کشورها بتوانند بیشتر به اتفاق نظر در این‌ مورد نزدیک شوند.
نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP28) قرار است ۳۰ نوامبر آغاز و تا ۱۲ دسامبر سال جاری میلادی در دبی ادامه داشته باشد.
این در حالی است که ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال زمین طی ۱۲۵ هزاره گذشته شناخته شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10376

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.