• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
نماینده ویژه اسلام‌آباد:

کابل میان حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی یکی را انتخاب کند

  • کد خبر : 10392
  • 21 عقرب 1402 - 18:15
کابل میان حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی یکی را انتخاب کند
پاکستان به طالبان گفته است حکومت طالبان در کابل باید میان حکومت پاکستان و «طالبان پاکستانی» (تی‌تی‌پی) یکی را انتخاب کند، با هردو نمی‌تواند همکار باشد. اما سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید چنین اظهاراتی به روابط دو کشور صدمه وارد می‌کند.

آصف درانی، نماینده ویژه حکومت پاکستان در امور افغانستان، در اظهاراتی گفته است که زمان آن فرا رسیده است که پاکستان «موضع جدید» خود را در قبال حکومت طالبان افغانستان اعلام کند.
آقای درانی در یک برنامه تلویزیونی با عنوان «امبسدور لاونج» با حضور نمایندگان رسانه‌های این کشور در مورد «تیره شدن» روابط میان اسلام‌آباد و کابل به دنبال انتقاد‌های شدید از پاکستان مبنی بر اخراج دسته‌جمعی مهاجران و پناهجویان افغان از آن کشو‌ر، صحبت می‌کرد. او گفت «حضور» رهبری تی‌تی‌پی، اعضای آن‌ها و «آزادی رفت وآمد» و فعالیت‌هایشان در داخل خاک افغانستان حاکی از «عدم کنترل» طالبان بر طالبان پاکستانی است.
وی گفت که «در حال حاضر ۶ هزارنفر از اعضای تی‌تی‌پی با خانواده‌هایشان در افغانستان حضور دارند، این افراد در حملات میان مرزی حضور دارند، نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار می‌دهند و در کشتارهای دسته‌جمعی شهروندان غیرنظامی این کشور دخالت داشته‌اند».
آقای درانی همچنین گفت حکومت طالبان می‌گوید «صلح و ثبات را در افغانستان تامین کرده است، اقتصاد کشورشان را بهبود بخشیده‌اند، جرایم به پایین‌ترین سطح آن رسیده است، فساد از میان برداشته شده است، پس در آن صورت این بدان معناست که صلح در افغانستان به کابوس پاکستان مبدل شده است».
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، این اظهارات تازه آقای درانی را رد کرد و گفت «در این مورد حکومت پاکستان اسنادی را با آن‌ها شریک نکرده است.»
آقای مجاهد می‌گوید: «مقام‌های پاکستان به جای ابراز اتهامات، تمرکز خود را روی تامین امنیت در کشورشان هزینه کنند». ذبیح‌الله مجاهد افزود که «انگشت ملامت را نباید به سوی دیگران دراز کرد».
سخنگوی طالبان گفت: «ما هیچ کسی را در داخل خاک افغانستان نداریم که اتباع کشورهای بیگانه باشد» و تاکید کرد که ابراز چنین ادعاهایی بر روابط دو کشور صدمه وارد می‌کند.
نماینده ویژه حکومت پاکستان در امور افغانستان اما در اظهارات تلویزیونی خود که بخشی از آن را به زبان انگلیسی و بخشی را به اردو بیان می‌کرد، تصریح کرد که میزان حملات انتحاری در پاکستان در مقایسه با گذشته شش برابر شده است: «میزان حملات انتحاری در پاکستان ۵۰۰ درصد و در دوسال پس از تصرف قدرت از سوی طالبان در افغانستان افزایش یافته است؛ و در شماری از حملات در داخل پاکستان بر اساس اسناد و ویدیوها، اعضای طالبان افغان هم به همراه رهبری تی‌تی‌پی حضور داشته و دیده شده‌اند.»
او گفت بنابراین طالبان افغان باید تصمیم خود را بگیرند که «یا با تی‌تی‌پی باشند و یا با حکومت پاکستان، با هر دوی آن‌ها نمی‌توانند در یک‌ زمان باشند و همکاری کنند.»
آصف درانی گفت: «ما افغانستان را به خوبی می‌شناسیم و می‌دانیم که آنجا چه می‌گذرد، رهبری تی‌تی‌پی آنجا فعالیت دارد؛ در حمله چترال نورولی مسعود در ویدیوها دیده شده که رهبری این حمله را برعهده داشت و اینکه طالبان افغان و تی‌تی‌پی درباره یک هدف با یکدیگر متعهد هستند.»
وی گفت: «تی‌تی‌پی بر اساس فرمان ملا هبت‌الله که جهاد در پاکستان را حرام خوانده است قابل توبیخ است. این گروه از امر رهبری طالبان سرپیچی کرده است و براساس ارزش‌های قومی نیز آنها را زیر پا گذاشته است».
نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان تاکید کرد که اسلام آباد «منتظر اقدامات عملی» حکومت طالبان در مورد تی‌تی‌پی است و براساس آن «مواضع جدید» خود را در برابر حکومت طالبان اعلام خواهد کرد.
در همین حال، دو روز پیش، جان محمد اچکزی، وزیر اطلاع‌رسانی ایالت بلوچستان پاکستان، نیز گفت که از حکومت طالبان افغانستان «می‌خواهیم تا پاکستانی‌های را که به طور غیرقانونی در افغانستان هستند و از آن جا فعالیت تروریستی می‌کنند، تحویل پاکستان بدهند. در سرکوب‌کردن تحریک طالبان پاکستانی از تمام امکانات استفاده کنند. مراکز تروریستی‌شان در داخل خاک افغانستان مسدود شود»
آقای اچکزی افزود «آنها ماهانه ۲۰۰ پاکستانی را در مرز شهید می‌کنند. در قتل مردم دخیل هستند».
وی خطاب به مردم پاکستان گفت: «از اظهارات تند رهبران افغان احساساتی نشوید و مسؤولیت‌های خود را بدانید. ما به صورت فوری اخراج مهاجرین ثبت‌نام شده را هم شروع می‌کنیم».
او افزود که «تا حالا ۸۰ هزار مهاجر غیرقانونی را از بلوچستان اخراج کرده‌ایم».
در همین حال، کمیته بین المللی نجات گفته است درحالیکه افغانستان با بحران اقتصادی روبروست اخراج مهاجران افغان در آستانه فصل سرما، اوضاع بشری آنها را «وخیم تر» می‌سازد.
وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان هم گفته است در ۲ روز گذشته ۱۲ هزار مهاجر افغان از گذرگاه اسپین بولدگ و ۳ هزار تن دیگر از راه تورخم به افغانستان برگشته‌اند.
اسلام آباد به اخراج گروهی ۱.۷ میلیون مهاجران افغان فاقد مدارک معتبر از این کشور ادامه می‌دهد، اختلاف‌ها در داخل پاکستان نیز در مورد چگونگی این برنامه بیشتر شده است.
در چند هفته اخیر، بازگرداندن اجباری مهاجران و پناهجویان افغان از پاکستان، افغان‌های مهاجر و پناهجویان افغانستان در کشورهای دیگر نیز زیر فشار و تهدید اخراج‌های دسته جمعی قرار گرفته اند.
در همین حال، مهاجران افغان مقیم هند نیز می‌گویند که زندگی روزمره‌شان مختل شده و آینده تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش فرزندان‌شان با خطر روبروست.
تنها مکتب افغان در دهلی حالا به گفته آن‌ها به دلیل نبود منابع مالی تعطیل شده است.
بسیاری از دانشجویان افغان که تحصیلات خود را در هند به پایان رسانده اند، و نگران بازگشت به افغانستان هستند و می‌گویند در «بی‌سرنوشتی» قرار دارند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10392

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.