• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
حرکت بزرگترین کوه‌یخ جهان به سمت اقیانوس منجمد جنوبی؛

دانشمندان را نگران کرده است

  • کد خبر : 10583
  • 05 قوس 1402 - 18:29
دانشمندان را نگران کرده است
دانشمندان از حرکت بزرگترین کوه‌یخ شناور جهان در قطب جنوب خبر داده اند. در سه دههٔ گذشته این نخستین بار است که این کوه یخ غول‌پیکر به حرکت درآمده است.

وسعت این کوه‌یخ که “A23a” نام دارد، حدود چهار هزار کیلومتر مربع، یعنی تقریباً سه برابر وسعت‌شهر نیویارک است.
این کوه‌یخ که زمانی مقر یک ایستگاه تحقیقاتی متعلق به اتحاد شوروی سابق بود، پس از جدا شدن از یخ‌های فلکنر- رانی در غرب قطب جنوب در سال ۱۹۸۶، در کف دریای “ویدل” نشست و از آن به بعد ثابت و بی‌حرکت ماند.
اما اکنون تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این کوه‌یخ با وزن تقریباً یک تریلیون (یک هزار میلیارد) تن، با کمک وزش بادها و جریان‌های شدید آب اقیانوس، به سرعت از نواحی شمالی شبه‌جزیره انترکتیکا در حال حرکت است.
اولیور مارش، کارشناس بریتانیایی در مطالعات قطب جنوب، می‌گوید که دیدن کوه‌یخی به این بزرگی که در حال حرکت باشد، به ندرت پیش می‌آید. بنابر این به گفته او، دانشمندان مسیر حرکت آن را از نزدیک تحت نظر خواهند داشت.
این کوه‌یخ عظیم، در حالی که در حال شتاب گرفتن است، احتمالاً به سمت جریان قطب جنوب حرکت خواهد کرد. این مسیر، آن را به سمت اقیانوس منجمد جنوبی در مسیری معروف به “دهلیز کوه یخ” هدایت می‌کند، جایی که کوه‌یخ‌های دیگر از این نوع را می‌توان در آ‌ب‌های تاریک پیدا کرد.
مارش می‌گوید: ” احتمالاً کوه یخ A23a به مرور زمان اندکی نازک شده و قدرت شنا را به دست آورده است که به آن اجازه می‌دهد از کف اقیانوس بلند شود و توسط جریان‌های اقیانوسی رانده شود.” به گفتهٔ کارشناسان، A23a یکی از قدیمی ترین کوه های یخ جهان است.
احتمال آن وجود دارد که کوه‌یخ “A23a” دوباره در جزیره جورجیای جنوبی به سقف بحر بنشیند. این مسله می‌تواند برای حیات وحش قطب جنوب مشکل ایجاد کند. چون میلیون‌ها حیوان، از جمله پنگوین و پرنده‌های آبی در این جزیره زندگی و تولید‌مثل کرده و همچنین از گیاهان آبی اطراف تغذیه می‌کنند. این کوه یخ می‌تواند جلو دسترسی آنها به غذا را بگیرد.
در سال ۲۰۲۰ میلادی، کوه‌یخ غول‌پیکر دیگری به نام “A68” ، این نگرانی را ایجاد کرده بود که با جزیره جورجیای جنوبی برخورد کند، حیات بحری را از بین ببرد و دسترسی موجودات بومی قطب جنوب را به غذا قطع کند. وقتی که این کوه‌یخ به قطعات کوچکتر تقسیم شد، چنین فاجعه‌ای رخ نداد. گمانه‌زنی‌های مشابه در مورد “A23a” نیز وجود دارد.
مارش گفت: “کوه‌یخی در چنین مقیاسی، ظرفیت آن را دارد که برای مدت طولانی در اقیانوس منجمد جنوبی دوام بیاورد، حتی با وجود اینکه آب آن بسیار گرم تر است، و می‌تواند به سمت شمال و به سمت افریقای جنوبی حرکت کند، جایی که می‌تواند در صنعت کشتیرانی منطقه اخلال ایجاد کند.”

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10583

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.