• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

فعالیت فابریکه‌های صنعتی در محلات رهایشی شهر غزنی مردم را با مشکلات صحی روبه‌رو کرده‌است

  • کد خبر : 10680
  • 13 قوس 1402 - 16:18
فعالیت فابریکه‌های صنعتی در محلات رهایشی شهر غزنی مردم را با مشکلات صحی روبه‌رو کرده‌است
شماری از باشنده‌گاه غزنی می‌گویند که فعالیت فابریکه‌های صنعتی در محلات رهایشی این شهر هوا را آلوده ساخته و مردم را با مشکلات صحی مواجه کرده‌است.

به گفتۀ آنان، خانواده‌هایی که در این شهر در نزدیکی کارخانه‌ها زنده‌گی می‌کنند، به دلیل آلوده‌گی هوا بیماری‌های فصلی و مشکلات نفس‌تنگی شان روز به روز بیشتر می‌شود.
مبین، باشندۀ منطقۀ بکاول شهر غزنی گفت، در برخی از فابریکه‌ها از مواد سوختی غیرمعیاری استفاده می‌شود که زنده‌گی آنان را با مشکلات مواجه کرده‌است.
وی افزود، در منطقۀ شان کارخانه‌هایی زیاد موجود است که در آن استفادۀ مواد غیرمعیاری و دودزا کودکان شان را با مشکلات صحی مواجه می‌کند.
رجب، باشندۀ دیگر این منطقه می‌گوید: «در این‌جا هوا بسیار خراب شده، بسیاری از مردم مریض اند، خودم هم دچار مشکل تنفسی شده‌ام و سه کودکم نیز مریض شده‌اند.»
این باشنده‌گان شهر غزنی از حکومت می‌خواهند تا با فرا رسیدن زمستان تدابیری را برای جلوگیری از آلوده‌گی هوا اتخاذ کند؛ زیرا در زمستان هوا بسیار آلوده می‌شود، وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست، از پلاستیک و زغال‌سنگ استفاده می‌کنند که این کار هوا را بیشتر آلوده می‌سازد.
داکتران نیز این مشکل را پذیرفته می‌گویند، هوای آلوده می‌تواند علاوه بر سایر بیماری‌ها باعث افزایش امراض نفس‌تنگی، تنفسی و بیماری‌های موسمی می‌شود.
داکتر نجیب‌الله علی‌زی، متخصص بخش اطفال در این ولایت گفت، اگر میزان آلوده‌گی هوا به همین منوال ادامه یابد، نتایج مرگبار را در پی خواهد داشت.
به گفتۀ وی: «در مجموع ۷۷ درصد هوا از نایتروجن، ۲۰ درصد از اکسیجن، یک درصد از گازات اکسیدیس و یک درصد از گازات انبار ساخته شده‌است، زمانی که هوا با عناصر دیگر مانند گازها یا زرات زهری یک‌جا شود می‌تواند به وضعیت صحی انسان‌ها مشکل جدی به میان آورد.»
وی گفت، هوای آلوده می‌تواند باعث به میان آوردن نفس‌تنگی و امراض موسمی شود، به‌ویژه افرادی به این نوع بیماری بیشتر آغوشته می‌شود که در نزدیکی فابریکه‌های صنعتی زنده‌گی می‌کنند.
وی می‌افزاید که آلوده‌گی هوا باعث شیوع یک نوع بیماری به‌نام (silicosis) میان کودکان نیز می‌‎شود.
از سویی‌هم، داکتر رسول‌خان نظری، رئیس صحت عامۀ ولایت غزنی گفت، تاکنون در مراکز صحی ما واقعات مشخص ثبت نشده‌است که به دلیل آلوده‌گی هوا به میان آمده و شکل کتلوی را داشته باشد.
اما وی می‌افزاید که هوا آلوده است و آن‌ها مشترکا با ادارۀ حفاظت از محیط زیست کار می‌کنند.
در عین زمان، مسؤولین ادارۀ حفاظت از محیط زیست نیز می‌پذیرند که شماری از کارخانه‌ها در شهر غزنی از مواد سوخت غیرمعیاری استفاده می‌کنند و هوا را آلوده کرده‌است.
مولوی احمدالله عرفان، رئیس ادارۀ حفاظت محیط زیست غزنی گفت، آن‌ها کمیته‌یی متشکل از ادارات مختلف مانند محیط زیست، شاروالی، صحت عامه، صنعت و تجارت، قوماندانی امنیه و سایر ادارات ایجاد کرده‌اند که به شکل دوامدار نظارت می‌کند و در این اواخر ۱۶ کارخانه را به دلیل استفادۀ مواد سوخت دودزا مسدود کرده‌است.
وی ‌گفت، از مالکان این کارخانه‌ها تعهد گرفته شده‌است که در صورت آلوده‌گی هوا فعالیت آن‌ها متوقف خواهد شد و به ده‌ها کارخانۀ دیگر توصیه شده‌است که فلتر نصب کند، تا از آلوده‌گی هوا جلوگیری شود.
وی می‌افزاید، این کار در برخی کارخانه‌ها عملی شده‌است و در آینده توجۀ بیشتر به این بخش صورت خواهد گرفت.
رییس ادارۀ حفاظت محیط زیست از مردم خواست، از کارهایی که باعث آلوده‌گی هوا و محیط زیست می‌گردد، خودداری کنند.
وی گفت، عدم استفاده از پلاستیک، تایر و سایر اشیا و همچنان زغال سنگ در منازل، هوتل‌ها و نانوایی‌ها و عدم استفاده از ماشین‌های کهنه، کارهای است که می‌تواند تا حد زیاد مشکلات موجود را حل کند.
از سویی‌هم، فابریکه‌داران می‌گویند، فلترهای دود تصفیه کن را در کارخانه‌ها نصب کرده‌اند، اما به دلیل نبود برق از آن استفادۀ درست کرده نمی‌توانند.
رمضان که کارخانۀ گچ در شهر غزنی دارد می‌گوید، پارک‌های رسمی صنعتی در غزنی وجود ندارد، برق و هیچ نوع تسهیلاتی نیست.
وی می‌خواهد که برای آنان پارک‌های صنعتی منظور و توزیع شود تا مشکلات موجود صنعت‌کاران حل گردد، از آلوده‌گی هوا جلوگیری شود و جهت افزایش سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌ها تسهیلاتی به میان خواهد آمد.
گفتنی است که بر اساس معلومات صنعت و تجارت غزنی، در کنار فابریکه‌های صنعتی حدود ۲۰۰ کورۀ خشت‌پزی و کارخانۀ شیرینی‌سازی در مناطق نوآباد، قلعه شاده، بکاول، شهرک شهرستان، توحیدآباد و آرزوی این ولایت وجود دارد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10680

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.