• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

تمدید پیمان برق وارداتی میان افغانستان و ازبیکستان برای سال ۲۰۲۴

  • کد خبر : 10815
  • 24 قوس 1402 - 23:24
تمدید پیمان برق وارداتی میان افغانستان و ازبیکستان برای سال ۲۰۲۴
شرکت برشنا از تمدید پیمان برق وارداتی کشور با ازبیکستان برای سال ۲۰۲۴ میلادی خبر می‌دهد.

بر بنیاد خبرنامه‌ی این شرکت، محمد حنیف حمزه، رییس شرکت برشنا در سفرش به ازبیکستان، پیمان برق وارداتی را با وزیر برق ازبیکستان امضا کرده است.
آقای حمزه هم‌چنان از ازبیکستان خواهان کاهش تعرفه برق، تسهیل در صدور ویزا برای کارکنان فنی این شرکت و افزایش مقدار برق صادراتی ازبیکستان به افغانستان شده است.
در همین حال، اتاق صنایع و معادن افغانستان می‌گوید که کارخانه‌های صنعتی پایتخت به علت افزایش پرچاوی‌های برق با چالش روبه‌رو اند.
سخی احمد پیمان، معاون اول اتاق صنایع و معادن گفت: «یکی از چالش‌های جدی صنعت‌کاران کابل، پرچاوی‌های دوامدار برق است که در حال حاضر به ۹ ساعت کاهش یافته است و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است که نیمی از نیروهای کاری ما در پارک‌های صنعتی بی‌کار شوند. تولید ما هم در حال حاضر مختل شده است. امیدوار هستیم که به شکل بنیادی مشکل برق پارک‌های صنعتی حل شود و موضوع کاهش برق ازبیکستان به افغانستان به حالت نورمال برگردد.»
امان‌الله غالب، رییس پیشین شرکت برشنا گفت: «برشنا از ۴۰۰ تا ۴۵۰ میگاوات برق از ازبیکستان خریداری می‌کند. در فصل زمستان هم ولایت‌های شمالی و هم پایتخت و ولایت‌های مشرقی از این برق استفاده می‌کنند. مشکل برق ازبیکستان در این است که چون برق حرارتی است، برخی اوقات مشکلات تخنیکی در زمستان بخاطر سردی هوا پیدا می‌شود از همین خاطر برق قطع می‌شود.»
هم‌زمان، در روزهای پسین شکایت‌ها از بهر افزایش پرچاوی‌های برق در پایتخت افزایش یافته است.
برخی از باشندگان کابل از امارت اسلامی می‌خواهند تا در راستای منابع تولید برق داخلی سرمایه‌گذاری کند.
آنان می‌گویند که پرچاوی‌های برق در کابل آنان را به چالش مواجه کرده است.
واحدالله، باشنده کابل گفت: «تا چه زمانی ما برق خارجی می‌گیریم و پول خود را به دیگران تحویل می‌دهیم؟ خواست من این است، پولی را که بخاطر واردات برق ما به خارجی‌ها می‌دهیم، باید این پول را به زیربناهای خود مصرف کنیم.»
ندیم، باشنده دیگر کابل گفت: «پرچاوی زیادشده و زمستان است، مردم با استفاده از برق بخاری روشن می‌کنند و آب می‌گیرند و شرکت‌ها پرچاو می‌شوند. برق که نباشد زیاد خرابی می‌شود.»
این در حالی است رییس شرکت برشنا در دیدارش با وزیر برق ازبیکستان با اشاره به کم‌بود برق در افغانستان، بر افزایش مقدار برق صادراتی و کاهش تعرفه برق و تسهیل ویزه برای کارکنان فنی شرکت برشنا نیز تاکید کرده است.
در مقابل وزیر برق ازبیکستان گفته که به علت بروز مشکلات فنی در تاسیسات برق این کشور، میزان صادرات برق به افغانستان با چالش روبه‌رو شده است.
وزیر برق ازبیکستان وعده داده که با حل چالش‌های فنی، میزان برق صادراتی بر بنیاد توافق صورت می‌گیرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10815

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.