• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

بحران اوکراین و خروج آمریکا از افغانستان از منطق ژئوپولتیک و منافع ملی آمریکا پیروی می کند

  • کد خبر : 10854
  • 27 قوس 1402 - 6:57
بحران اوکراین و خروج آمریکا از افغانستان از منطق ژئوپولتیک و منافع ملی آمریکا پیروی می کند
کارشناس مسائل بین الملل در واکنش به صحبت های سناتور آمریکایی در خصوص امکان محدود کردن ورود مهاجران اوکراینی و افغان به ایالات متحده در ازای کمک به نیروهای مسلح این کشور گفت:

سناتور دموکرات جو مانچین در سخنانی اعلام کرده که مقامات ایالات متحده ممکن است تعداد پناهندگان اوکراینی مجاز به اقامت در خاک آمریکا را به عنوان بخشی از توافق آتی بین سناتورهای جمهوری خواه و دولت بایدن برای تشدید قوانین مهاجرت و امنیت مرزی در ازای کمک های جدید به کی یف، محدود کنند. مانچین در مصاحبه ای با سی ان ان تایید کرد که طرفین در حال بحث در مورد محدودیت تعداد افراد مجاز به حضور در ایالات متحده به واسطه ملاحظات بشردوستانه از جمله پناهندگانی از اوکراین و افغانستان هستند. علاوه بر این، مانچین تأیید کرد که طرفین همچنین در مورد تشدید شرایط برای پناهجویانی که به خاک آمریکا می‌رسند و تسریع در روند اخراج مهاجران بحث می‌کنند.
این سناتور تاکید کرد که توافق آتی سنا با کاخ سفید “موضوعات را تغییر خواهد داد” و افزود که “مهاجرت های خطرناک از سراسر جهان باید متوقف شود.”پیش از این، جمهوری خواهان مانع بررسی درخواست کاخ سفید برای بودجه برای اوکراین، اسرائیل و سایر نیازها در مجلس سنا شدند. این بودجه در مجموع 106 میلیارد دالر، که 61 میلیارد دالر آن برای اوکراین در نظر گرفته شده، است و مجلس نمایندگان نیز عجله ای برای تصویب پروژه مربوطه ندارد.
این در حالیست که هر دو مجلس کنگره باید این درخواست را تایید کنند. جمهوری خواهان در ازای امتیازاتی در این لایحه، خواستار تغییر رویکردها برای حفاظت از مرز با مکزیک هستند و کاخ سفید هشدار داده که تنها چند هفته باقی مانده است، پس از آن، امکانات کمک به اوکراین تمام خواهد شد، هیچ تضمینی برای کمک و حمایت بیشتر وجود ندارد.
امیر محسن هادیان کارشناس مسائل بین الملل درباره صحبتهای سناتور دموکرات “جو مانچین” گفت، بحث مهاجرت، بعد از بحث اقتصاد یکی از چند موضوع کلیدی سیاست داخلی آمریکا در سطح ملی است و در کنار اقتصاد و موضوع پیشگیری از جرم و سقط جنین در انتخابات تعیین کننده است. هم اکنون وضعیت مهاجرت غیرقانونی در آمریکا بحرانی شده و جمهوری‌خواهان و بسیاری از رای دهندگان مستقل آمریکایی هم معتقدند وضعیت مرز با مکزیک غیرقابل قبول است. دولت بایدن تاکنون تحت فشار نمایندگان هیسپانیک و چپگرا از اقدام جدی خودداری می کرد تا متهم به تکرار سیاست های مهاجرتی ترامپ نشود. اما چانه زنی بین حزبی در آمریکا بر سر بسته 100 میلیارد دالری کمک به اسرائیل، اوکراین، تایوان و… باعث شد نوعی کشمکش بر سر این کمک ها و همین طور مساله مرزها و مهاجرت ایجاد شود.
هادیان افزود، به نظر می رسد دولت بایدن به نوعی توافق با جمهوری خواهان دست یابد که طی آن در ازای تصویب این بسته، تدابیر مرزی سرسختانه تر شود. در مورد سهمیه بندی مهاجران هم، با توجه به دوری آمریکا، عمده پناهجویان لاتین تبار هستند نه افغانستانی و اوکراینی و آمریکا هنگام ناامنی و جنگ در افغانستان و اوکراین، بر خلاف اروپا و خاورمیانه، هزینه بحران مهاجرت نمی دهد. سهمیه بندی مهاجرت و پذیرش پناهجو هم در آمریکا مساله جدیدی نیست و سناتور مانچین که از ایالتی با ماهیت جمهوریخواه است این سخنان را جهت مصرف سیاست داخلی گفته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10854

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.