• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
تلاش‌های سازمان ملل و پیمان‌شکنی طالبان؛

نماینده‌گی دایمی افغانستان به کارش ادامه می‌دهد

  • کد خبر : 10877
  • 29 قوس 1402 - 14:29
نماینده‌گی دایمی افغانستان به کارش ادامه می‌دهد
سازمان ملل متحد در ماه‌های پسین با برگزاری نشست‌های متعدد در مورد افغانستان، گزارش‌های مختلفی را از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و حقوق بشری ارایه کرده است. گزارش ارزیابی مستقلانه هماهنگ‌کننده دبیر کل سازمان ملل، گزارش ربع‌وار و برگزاری چندین نشست پیرامون وضعیت افغانستان، از تلاش‌های سازمان ملل در مورد افغانستان خوانده شده است. به‌تازه‌گی، کمیته صدور اعتبارنامه‌های سازمان ملل بار دیگر کرسی افغانستان را در این سازمان به طالبان واگذار نکرده و به نماینده حکومت پیشین اجازه داده که به کار خویش ادامه دهد. قرار است شام امروز شورای امنیت نشست دیگری را در مورد افغانستان برگزار کند. گفته شده که اعضای شورای امنیت، گزارش ارزیابی مستقلانه دبیر کل سازمان ملل متحد را در مورد افغانستان به بحث می‌گیرند. قرار است در این نشست سرپرست نماینده‌گی‌ دایمی افغانستان و رییس یوناما نیز در مورد وضعیت افغانستان صحبت کنند.

سازمان ملل متحد به دنبال برگزاری‌ نشست‌های متعدد و ارایه‌ گزارش‌های مختلف از وضعیت افغانستان تحت حاکمیت طالبان، نماینده‌گی دایمی افغانستان را در این سازمان به طالبان واگذار نکرده است. کمیته صدور اعتبارنامه‌های سازمان ملل متحد اعلام کرده است که بار دیگر تصمیم‌گیری در مورد کرسی افغانستان را در این سازمان به تعویق انداخته است.
سازمان ملل متحد که گفته کمیته اعتبارنامه‌های این سازمان دو نامه مختلف در مورد نماینده‌گی دایمی افغانستان، یکی از آدرس نصیر احمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل، و نامه دیگر را از سوی طالبان دریافت کرده است. در تصمیم اعلام شده سازمان ملل آمده است: «ریاست مجمع پیشنهاد کرده است که کمیته اعتبارنامه‌ها، ارزیابی خود را در مورد اعتبارنامه‌های میانمار و افغانستان برای آینده به تعویق بیندازد.»
در همین حال، نصیراحمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، می‌گوید که در ۱۸ دسامبر سال جاری میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش کمیته اعتباردهی این سازمان را به اتفاق آرا به تصویب رساند. به گفته او، اعضای این کمیته، گزارش خود را در مورد اعتبارنامه‌های نماینده‌گان کشورها جهت اشتراک در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل بررسی کرده‌اند و در مورد افغانستان و میانمار، تصمیم‌گیری را به تاخیر انداخته‌اند.
آقای فایق می‌افزاید که وی به‌عنوان سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان به کار خود ادامه می‌دهد. او تاکید می‌ورزد: «خوش‌حال هستم که می‌توانم برای تامین منافع ملی کشور در جلسات اشتراک کنم و در بحث‌ها صدای مردم باشم و از منافع کشور و حقوق تمام شهروندان دفاع کنم و برای رسیده‌گی به بحران کنونی یک راه حل بنیادی که مبتنی بر اراده مردم افغانستان باشد که در آن بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حقوق بشری حل شود.»
سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که به دفاع از منافع علیای افغانستان متعهد است و در مشوره با مردم و نماینده‌گان واقعی آنان، به‌خصوص زنان و دختران که تحت سیطره طالبان حقوق‌شان تلف شده، برای ختم بحران کنونی و اعتبار افغانستان به‌عنوان یک کشور مسوول و بااعتبار در برابر کنوانسیون‌های بین‌المللی و جامعه جهانی تلاش می‌کند.
از سوی دیگر، شماری از دیپلمات‌های حکومت پیشین، نقش آقای فایق را در رساندن صدای مردم افغانستان به مجامع بین‌المللی و عدم واگذاری کرسی افغانستان به طالبان، ستایش می‌کنند. به گفته آنان، نقش نصیراحمد فایق در به تعویق انداختن تصمیم‌گیری در مورد نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، برجسته و بااهمیت است.
عظیم‌الله ورسجی، کاردار پیشین سفارت افغانستان در قطر، می‌گوید که نقش نصیر احمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در رساندن صدای مردم و عدم سپردن کرسی افغانستان به طالبان برجسته است.
آقای ورسجی در مورد برگزاری نشست‌ها و گزارش‌های سازمان ملل می‌گوید که این سازمان در زمینه ایجاد ثبات و امنیت براساس اصول و آیین‌نامه وجودی خود تا کنون موفق نبوده است. او دلیل این ناکامی را ساختار کنونی سازمان ملل و تصمیم‌گیرنده‌گان اصلی (پنج عضو دایمی شورای امنیت) می‌داند که رقابت‌های این کشورها در عرصه جهانی، کارکردهای سازمان ملل را با چالش مواجه کرده است.
کاردار پیشین سفارت افغانستان در قطر می‌افزاید که نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد به دلیل عدم تعهد طالبان به خواست‌های جامعه جهانی مبنی بر ایجاد دولت فراگیر، رعایت حقوق بشر به‌ویژه تامین حقوق زنان، پذیرش کنوانسیون‌ها، میثاق‌ها و تعهدات بین‌المللی افغانستان در نظام جهانی، به این گروه واگذار نشده است. به گفته او،‌ طالبان نه تنها کوچک‌ترین گامی برای انجام این تعهدات برنداشته‌اند، بلکه بیش‌تر از گذشته به نقض جدی حقوق بشر و تمسخر خواسته‌های جهان ادامه داده‌اند.
آقای ورسجی با اشاره به گزارش‌های سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان، می‌گوید که طالبان به هیچ یکی از مطالبات جهان تمکین نکرده‌ و هیچ موردی از پیشنهادات فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد، را عملی نکرده‌اند. او تاکید می‌ورزد که کمیته صدور اعتبارنامه‌های سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع و بدون مخالفت هیچ کشوری، نماینده‌گی دایمی افغانستان را به طالبان نسپرده است. وی تصریح می‌کند که حتا روسیه و چین نیز در این مورد مخالفت نکرده‌اند.
این در حالی است که دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته که قرار است شام‌گاه چهارشنبه، ۲۹ قوس، به وقت کابل، شورای امنیت نشستی را در مورد افغانستان برگزار کند. گفته شده که رزا اوتنبایوا، رییس یوناما، در مورد وضعیت افغانستان در این نشست صحبت خواهد کرد. در این نشست، نصیر احمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل، نیز به نماینده‌گی از افغانستان سخنرانی خواهد کرد.
گفته شده است که در این نشست در مورد ارزیابی مستقل دبیر کل سازمان ملل و ایجاد نقشه راه که به‌تازه‌گی از سوی فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه دبیر کل این سازمان، تهیه شده، بحث و رایزنی می‌شود.
در ارزیابی مستقلانه دبیر کل سازمان ملل که پیش از این به شورای امنیت این سازمان سپرده شده، آمده است: «هر نوع ادغام مجدد رسمی افغانستان در نهادها و سیستم‌های بین‌المللی نیازمند حضور و رهبری زنان افغانستان خواهد بود.»
در این گزارش گفته شده که طالبان با انحلال عناصر کلیدی سیستم حقوقی و عدلی، باعث تضعیف رعایت حقوق بشر و دسترسی به عدالت شده‌اند.
همچنان در ارزیابی مستقلانه دبیر کل سازمان ملل آمده است: «تعدادی از کشورهای عضو [سازمان ملل] حضور دوام‌دار گروه‌ها و افراد تروریست به‌شمول القاعده را در داخل افغانستان تصدیق کرده‌اند. تعداد چشم‌گیری از جنگ‌جویان تحریک طالبان پاکستان به‌گونه آزاد در افغانستان گشت‌وگذار می‌کنند و سرپناه دارند و از آن‌ جا حملات خشونت‌بار شدید را در داخل پاکستان انجام می‌دهند و بعضی از این گروه‌ها با عناصر مقامات حاکم [طالبان] ارتباط دارند.»
«گفت‌وگوهای بین‌الافغانی» و ایجاد «پروسه ساختارمند» برای آشتی ملی، حاکمیت و نظم قانونی و برآورده کردن انتظارات تمام جوانب ذی‌دخل در قضیه افغانستان، از پیشنهادات مهم در این ارزیابی است.
گفتنی است که ارزیابی مستقلانه دبیر کل سازمان ملل متحد از سوی شماری از زنان و دختران، سیاست‌مداران و مقام‌های حکومت پیشین مورد انتقاد قرار گرفته است. به گفته آنان، این ارزیابی واقعیت‌های موجود سیاسی و امنیتی افغانستان را نادیده گرفته و تلاش کرده تا نیروهای سیاسی و جامعه جهانی با طالبان تعامل کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10877

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.