• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

تجارت بین کشورهای بریکس به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد

  • کد خبر : 10916
  • 02 جدی 1402 - 16:39
تجارت بین کشورهای بریکس به ۵۰۰ میلیارد دلار می‌رسد
بر اساس داده‌های جدید بانک جهانی، تجارت بین اعضای بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

تجارت بین کشورهای بریکس در سال ۲۰۲۳ میلادی پس از امضای قراردادهای جدید و تمدید شراکت‌ها و قراردادهای موجود، افزایشی سریع را تجربه کرد. معاملات تجاری آغازشده توسط بریکس، در حال حاضر سهم بزرگی از تراکنش‌های بین‌المللی را شامل می‌شود.
براساس داده‌های جدید بانک جهانی، تجارت بین اعضای بریکس در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید؛ این میزان بسیار کمتر از میانگین تجارت جهانی است، اما تعداد اعضای بریکس به آرامی ولی به طور پیوسته در حال افزایش است. این ائتلاف در حال ایجاد بستری است که احتمالاً بعداً به توافق‌نامه‌های تجاری تمام‌عیار منجر خواهد شد که اقتصاد بومی این کشورها را تقویت می‌کند.
سلاح مهمی که بریکس در حال حاضر در آستین خود پنهان کرده است، ابتکار «دلارزدایی» است. این بلوک اقتصادی در ابتدا قصد دارد توافقات تجاری را تقویت و به رشد آن در چند سال آینده کمک کند. پس از موفقیت در این مرحله، بریکس می‌تواند اقدام به دلارزدایی و شروع به تسویه تجارت با ارزهای محلی کند.
ایده کلی بریکس این است که در نهایت، روابط خود را با دلار آمریکا قطع کند و ارزهای محلی را رونق بخشد. افزایش تجارت میان اعضای بریکس، تهدید برای سلطه دلار آمریکا را افزایش می‌دهد. چین و روسیه نیز، که از اعضای بریکس هستند، در تلاش‌های خود برای دلارزدایی تهاجمی عمل می‌کنند و در راه تحقق آن گام برمی‌دارند.
بریکس در ماه اوت سال جاری در پانزدهمین نشست سران در ژوهانسبورگ، پنج کشور تولیدکننده نفت را به عضویت پذیرفت. کشورهای صادرکننده نفت، که در سال ۲۰۲۴ میلادی به بریکس ملحق خواهند شد عبارت‌اند از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، ایران و اتیوپی. اگر بریکس از ارزهای محلی برای خرید نفت استفاده کند، دلار آمریکا بیشترین ضربه را خواهد دید.
مدت زیادی طول نخواهد کشید تا دلارزدایی اتفاق بیفتد؛ هرچند بریکس قبلاً اعلام کرده بود که حذف دلار آمریکا «هدف بلندمدت» این بلوک اقتصادی است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10916

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.