• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0

روند توزیع خانه های نو ساخت به زلزله زده ها در هرات آغاز شد

  • کد خبر : 11009
  • 08 جدی 1402 - 15:36
روند توزیع خانه های نو ساخت به زلزله زده ها در هرات آغاز شد

سه ماه پس از نخستین زلزلۀ مرگبار در ولایت هرات، ظاهراً روند ساخت خانه‌ها برای زلزله‌زدگان روستای قلعۀ نوک ولسوالی زنده‌جان تکمیل شده است. شماری از باشند‌گان این روستا گفتند؛ برای ۳۳ خانواده در روستای قلعۀ نوک خانه توزیع شد. فیض‌الله، باشندۀ این روستا گفت: “ما خانه دریافت کردیم، به تعداد ۳۳خانه و یک مسجد […]

سه ماه پس از نخستین زلزلۀ مرگبار در ولایت هرات، ظاهراً روند ساخت خانه‌ها برای زلزله‌زدگان روستای قلعۀ نوک ولسوالی زنده‌جان تکمیل شده است.
شماری از باشند‌گان این روستا گفتند؛ برای ۳۳ خانواده در روستای قلعۀ نوک خانه توزیع شد.
فیض‌الله، باشندۀ این روستا گفت:
“ما خانه دریافت کردیم، به تعداد ۳۳خانه و یک مسجد جور کرده بودند، این‌ها را به ما تحویل دادند، پیش از این در خیمه‌ها بودیم، وضعیت ما بسیار خراب بود، کسی خیمه داشت و کسی نداشت، ما خیمه نداشتیم. یک مشکلی داریم که دور خانه‌ها دیوار نشده و دستشویی ساخته نشده است.”
محمد امیر، وکیل روستای قلعۀ نوک هم با تأیید این موضوع گفت، در این قریه اکنون هیچ کس در خیمه زندگی نمی‌کند و به همه خانه توزیع شده است.
او گفت: “دو خانه یک آشپزخانه، حمام و یک دهلیز ۳ در ۴ است، به همان کسانی که زن و بچه داشته و یک خانه‌وار بوده به هر کدام خانه داده شده است.”
اما شماری دیگر از زلزله‌زدگان که خانه‌هایشان در این زلزله‌ها ویران شده، می‌گویند، تا کنون در زیر خیمه‌ها زند‌گی می‌کنند و روند خانه‌سازی به کندی پیش می‌رود.
آنان می‌گویند، به دلیل هوای سرد و نبود سهولت‌ها و امکانات، زند‌گی در زیر خیمه دشوار است.
غلام حسن، باشندۀ روستای نائب رفیع ولسوالی زنده‌جان ولایت هرات گفت:
“تا هنوز خانه‌ها به مردم تقسیم نشده، چون ساخت خانه‌ها تکمیل هم نشده، تقریباً همین حالا ۴۰ خانه کم است، همان خانه‌هایی هم که ساخت و ساز‌شان شروع است، آن‌ها هم تکمیل نشده، تقریباً شاید یک ماه دیگر وقت بگیرد، هوا هم خیلی سرد است، هنوز داخل خیمه‌ها هستیم به سختی می‌گذرد.”
اینکه خانه‌های ساخته شده در قریۀ قلعۀ نوک از سوی کی ساخته شده و هزینۀ آن چقدر است و چرا روند خانه‌سازی به زلزله زده‌گان در روستاهای دیگر به کندی پیش می‌رود؟ در این موارد از نثار احمد الیاس، سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.
اما تلویزیون ملی در کنترل حکومت طالبان گزارش داده این خانه‌ها به کمک کارمندان ادارۀ استخبارات حکومت طالبان ساخته شده است.
شکایت زلزله‌زدگان هرات در مورد سرپناه درحالیست که بخش افغانستان سازمان ریلییف اسلامی روز گذشته در صفحۀ ایکس خود گفته که کار ساخت ۷۲ خانه را در روستای غارموشک ولسوالی زنده‌جان شروع کرده است.
در ماه اکتوبر گذشته زلزله‌های شدیدی هرات را لرزاندند که زلزله‌های هفتم، یازدهم و پانزدهم این ماه شدیدتر از همه بودند.
به اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا)، بیش از ۴۸ هزار خانه در زلزله‌های هرات آسیب دیده اند که از این میان حدود ۱۰ هزار خانه به گونۀ کامل ویران شده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11009

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.