• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
افزایش بی‌کاری در افغانستان؛

“خانواده‌ها قادر به تأمین نیازهای اولیۀ شان نیستند”

  • کد خبر : 11050
  • 10 جدی 1402 - 17:23
“خانواده‌ها قادر به تأمین نیازهای اولیۀ شان نیستند”

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) می‌گوید که بازار کار افغانستان به دلیل افزایش تقاضای شغلی افراد بی‌کار، تحت فشار شدید قرار دارد. «آی سی آر سی» به روز یکشنبه در گزارشی با نگرانی از سطح بی‌کاری کنونی در این کشور گفته که کارگران در شهرها از صبح تا شام منتظرند تا کار […]

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) می‌گوید که بازار کار افغانستان به دلیل افزایش تقاضای شغلی افراد بی‌کار، تحت فشار شدید قرار دارد.
«آی سی آر سی» به روز یکشنبه در گزارشی با نگرانی از سطح بی‌کاری کنونی در این کشور گفته که کارگران در شهرها از صبح تا شام منتظرند تا کار پیدا کنند.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزوده که چنین کمبود فرصت‌های کاری منجر به کاهش توانایی خانواده‌ها برای خرید ضروریات‌شان شده و تأمین نیازهای اولیه زندگی را برای آن‌ها دشوار کرده‌است.
در گزارش این کمیته آمده که پس از کاهش قابل توجه درگیری‌ها، افغانستان همچنان با چالش‌های بزرگ بشری مواجه است.
«آی سی آر سی» مشکلات اقتصادی، آفات طبیعی و تغییرات اقلیمی را از عوامل عمده‌ی به میان آمدن این بحران‌ها عنوان کرده‌است.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌های ما در مورد نگرانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در پیوند به افزایش بی‌کاری در افغانستان پاسخی نداد، اما پیش از این گفته بود که آن‌ها تلاش می‌کنند تا فرصت‌های شغلی را در افغانستان فراهم کنند.
این در حالی‌ است که یکی از انتقادات عمده از حکومت طالبان این است که آن‌ها فقط افراد مربوط به خود را در اداره‌های دولتی و بست‌های مسلکی منصوب می‌کنند و دیگران در اولویت قرار ندارند.
در عین حال، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پیشنهاد می‌کند که برای حل چالش‌های پیچیده کنونی افغانستان و کاهش درد و رنج میلیون‌ها افغان به راه حل‌های درازمدت نیاز است.
پیش از این، دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نیز بر ایجاد زیرساخت‌ها در افغانستان برای رهایی افغان‌ها از بحران فعلی تأکید کرده بود.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در حالی از فشار بر بازار کار در افغانستان سخن زده که شماری از افراد نیازمند از افزایش بی‌کاری شاکی اند و ادعا می‌کنند که حکومت طالبان با آنان هیچ کمکی نمی‌کند.
صفی‌الله که در چهارراهی مخابرات شهر جلال‌آباد ولایت ننگرهار منتظر پیدا کردن کار نشسته چنین می‌گوید: “وقتی به این چوک می‌آییم، نه کار است، نه کسب، مردم با بسیارمشکلات جدید روبه‌رو هستند.”
محب‌الله یک باشنده ولایت ارزگان می‌گوید ادامه بی‌کاری سبب شده که نمی‌داند چگونه نیازهای خانواده‌اش را تأمین کند: “ولله اگر توان خریدن غذا را داشته باشیم یا از دوا را، حیران هستیم که غذا یا دوا را چگونه پیدا کنیم، نمی‌دانیم جمپر و بوت را چه قسم فراهم کنیم.”
مردم در حالی از افزایش بی‌کاری در افغانستان شاکی اند که بر اساس گزارش دفتر سرمفتیش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان در ۲۰۲۱، نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر وظایف‌شان را از دست داده‌اند.
به همین ترتیب، سروی بانک جهانی در اوایل سال گذشته نشان داد که پس از بحران سیاسی در افغانستان، فعالیت‌های اقتصادی و سکتور خصوصی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.