• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
برخی از نویسندگان:

هیچ نویسندۀ زیر حاکمیت طالبان نمی‌تواند به گونه آزاد نویسندگی کند

  • کد خبر : 11042
  • 10 جدی 1402 - 11:26
هیچ نویسندۀ زیر حاکمیت طالبان نمی‌تواند به گونه آزاد نویسندگی کند

هرچند مسئولان حکومت طالبان در نشست‌های مختلف گفته اند که به آزادی بیان متعهد هستند، اما شماری از نویسندگان افغان می‌گویند که افغانستان تحت حاکمیت طالبان حتی در رسانه‌های اجتماعی نتواسته اند نظریات‌شان را ابراز کنند. عصمت قانع شاعر و نویسنده افغان که به دلیل نوشته‌های انتقادی‌اش پس از به گفته او تهدید از سوی […]

هرچند مسئولان حکومت طالبان در نشست‌های مختلف گفته اند که به آزادی بیان متعهد هستند، اما شماری از نویسندگان افغان می‌گویند که افغانستان تحت حاکمیت طالبان حتی در رسانه‌های اجتماعی نتواسته اند نظریات‌شان را ابراز کنند.
عصمت قانع شاعر و نویسنده افغان که به دلیل نوشته‌های انتقادی‌اش پس از به گفته او تهدید از سوی طالبان افغانستان را ترک کرده، می‌گوید که خانه‌اش از سوی نیروهای طالبان محاصره شده بود: “با یک تویت من خانه من محاصره شد، بسیار وقت خانه من محاصره بود، همه چیز خانه من را گدود کردند، در آن تویت تنها من همین قدر نوشته بودم که تا امر ثانی به آموزش دختران در پوهنتون‌ها محدودیت وضع شده‌است و امر ثانی هیچ توجیه ندارد، به همین خاطر خانه من را محاصره کردند، به همین‌گونه بیشتر نویسندگان که برای مصاحبه به تلویزیون‌ها رفته بودند، به دلیل اظهارات مخالف‌شان زندانی شدند.”
وی ادعا می‌کند که بیشتر نویسندگان از سوی طالبان شکنجه شده و طالبان به زور اعتراف‌شان را به نفع نظام‌شان گرفته است.
به همین‌گونه استاد نورالله شاد استاد سابق پوهنتون خوست که اکنون در بیرون از افغانستان بسر می‌برد، مدعی است که به دلیل یکی از نوشته‌هایش در فیس‌بوک همراه با پدرش از سوی طالبان زندانی شده بودند.
او گفت: “نویسنده به‌عنوان یک نماینده جامعه برای‌شان می‌گوید که دختران حق آموزش، تحصیل و کار را دارند، اما آن‌ها برای‌شان نمی‌دهد، نویسنده برای‌شان می‌گوید که ارزش‌های ملی را بپذیرند، آن‌ها قبول ندارند، نویسنده برای‌شان می‌گوید که کشور تنها از شما نیست، در اداره‌های آن حق همه اتباع کشور است، اما آن‌ها تنها خود‌شان را می‌بینند و اداره‌ها را به خود اختصاص داده اند، به‌عنوان یک نویسنده خانه من محاصره گردید، به توقیف رفتم، پدرم زندانی شد و بالاخره مجبور به ترک کشور شدم.”
آقای شاد می‌گوید که حکومت طالبان تنها نویسندگانی را خوش دارد که برای خود‌شان تبلیغ می‌کنند وهیچ‌گونه انتقاد بر آن‌ها نمی‌کند.
این‌که نویسندگان و صاحب‌ نظران در رسانه‌های اجتماعی چرا بازداشت شده و به زندان فرستاده می‌شوند، خواستیم نظر ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان را داشته باشیم، اما تا نشر این گزارش به پرسش‌های ما پاسخ نداد.
اما در جریان هفته گذشته به تاریخ دوم ماه جدی خبرگزاری باختر تحت کنترل حکومت طالبان درصفحه ایکس، توییتر سابق خود به نقل از مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست‌الوزرای حکومت طالبان نوشت که حکومت آن‌ها از پیشنهادات و نظریات نویسندگان و متخصصین استقبال می‌کند.
قابل یادآوریست که طالبان نه‌تنها نویسندگان، بلکه پیش از این بارها شماری دیگر از فرهنگیان و فعالان بخش‌های مختلف چون عماد دوران، ظاهر عمار، خالد قادری، رسول پارسی، اسماعیل مشعل، استاد فیض‌الله جلال و دیگران را به دلیل انتقاد و اعتراض به پالیسی‌های آن‌ها بازداشت کرده‌اند.
نویسندگانی که در این گزارش صحبت کرده می‌گویند که تهدید فرهنگیان و فعالان، بازداشت و وضع محدودیت‌ها بر آن‌ها سبب شده که بیشتر‌شان کشور را ترک کرده و به کشورهای مختلف مهاجر شوند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11042

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.