• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
مردم:

آثار تاریخی خوست به گونۀ غیرمعیاری در یک اتاق نگهداری می‌شود

  • کد خبر : 11159
  • 16 جدی 1402 - 16:37
آثار تاریخی خوست به گونۀ غیرمعیاری در یک اتاق نگهداری می‌شود

شماری از فرهنگیان و مردم خوست از حکومت می‌خواهند که برای موزیم این ولایت ساختمان اعمار کند. آنان می‎گویند، حدود ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی این ولایت در حال حاضر به گونۀ غیرمعیاری در یک اتاق در ریاست اطلاعات و فرهنگ نگهداری می‌شود. نوراجان بهیر، یکی از فرهنگیان خوست گفت، آثار تاریخی و فرهنگی نه […]

شماری از فرهنگیان و مردم خوست از حکومت می‌خواهند که برای موزیم این ولایت ساختمان اعمار کند.
آنان می‎گویند، حدود ۵۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی این ولایت در حال حاضر به گونۀ غیرمعیاری در یک اتاق در ریاست اطلاعات و فرهنگ نگهداری می‌شود.
نوراجان بهیر، یکی از فرهنگیان خوست گفت، آثار تاریخی و فرهنگی نه تنها نشان‌دهندۀ هویت یک منطقه است، بلکه ارزش باشنده‌گان در محل را نیز ثابت می‌کند.
موصوف افزود، با در نظر داشت این نکته باید ساختمانی برای موزیم خوست اعمار گردد، تا صدها اثر تاریخی این موزیم به نسل‌های آینده امانت باقی ماند.
وی می‌گوید: «مردم این محل با موزیم خوست اخلاص کردند، اشیای قدیمی که در خانه‌ها داشتند را با آن‌ها شریک کردند، اما بدبختانه که ادارات مسؤول به این بخش توجۀ کامل نداشته‌است، تاکنون نیز این موزیم از خود ساختمان ندارد و اشیاء در یک اتاق به گونۀ نامناسب جا به جا شده‌است.»
دین‎محمد ځلاند، یکی از باشنده‎گان و فرهنگیان دیگر خوست نیز از ادارات مسؤول حکومتی درخواست کرد که یک ساختمان مختص به موزیم خوست اعمار کند.
به گفتۀ موصوف، اگر افراد مسؤول به این نکته توجه نکنند، ممکن این آثار تاریخی و فرهنگی با خطر تخریب شدن و یا مفقود شدن مواجه شود.
وی می‌افزاید: «این آثار تاریخی که مربوط ملت افغانستان است و نشان‌دهندۀ فرهنگ، عادات، رسوم و همچنان نشان‌دهندۀ قربانی‌های مردم است، پس حفاظت آن نه تنها مسؤولیت دولت، بلکه مسؤولیت مشترک همه است.»
همچنان عبدالحق دانش‌آموز یکی از مکاتب خوست که از این موزیم دیدن کرده، می‌گوید که آثار زیاد مهم قدیمی داخل موزیم وجود دارد اما مکانش مناسب نیست.
وی گفت اگر ساختمانی ویژه به این موزیم اعمار گردد و این آثار تاریخی به گونۀ بهتر و منظم در آن قرار گیرد، تعداد بازدیدکننده‌گان نیز افزایش خواهد یافت.
شماری دیگری مردم نیز اظهارات مشابه را ارایه کردند و تاکید کردند که ساختمان ویژه و معیاری برای موزیم خوست اعمار گردد.
از سویی هم شبیراحمد عثمانی، رییس اطلاعات و فرهنگ خوست نیز گفت، آثار تاریخی به گونۀ غیرمعیاری در این موزیم گذاشته شده‌است و مکانش مناسب نیست.
وی گفت، با روی کار آمدن امارت اسلامی ۱۸ قلم اثر دیگر نیز به این موزیم اضافه شده‌است و ممکن در آینده بیشتر گردد.
موصوف گفت که آن‌ها طرح ساختمان موزیم را به وزارت مربوطه ارسال کردند، اما وزارت تاکنون در این زمینه بودجه ندارد.
وی افزوده‌است: «این شش جریب زمین مربوط موزیم است، فعلا ما بودجه نداریم که ساختمان خوب برایش بسازیم. این مکان تاریخی است و آثار تاریخی در آن نگهداری می‌شود اگر در کنار وزارت تاجرانی پیدا شوند که این مکان را بسازند، پس این موزیم غنی‌تر خواهد شد و همچنان بازدیدکننده‌گان بیشتر خواهد داشت.»
باشنده‌گان و فرهنگیان خوست از وزارت اطلاعات و فرهنگ درخواست دارند که در کنار اعمار ساختمان برای موزیم به بازسازی و نگهداری برخی مناطق دیگر تاریخی و فرهنگی نیز توجه کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11159

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.