• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
برخی باشنده‌گان فاریاب:

قطع و خشک شدن درختان کنار جاده‌ها در شهر میمنه نگران‌کننده است

  • کد خبر : 11309
  • 23 جدی 1402 - 18:11
قطع و خشک شدن درختان کنار جاده‌ها در شهر میمنه نگران‌کننده است

شماری از باشنده‌گان شهر میمنۀ فاریاب از خشک شدن و قطع درختان کنار جاده‌های این شهر ابراز نگرانی نموده می‌گویند که مسؤولین برای احیای سرسبزی شهر برنامۀ مؤثری را روی دست گیرند. مسؤولین محلی با تایید نگرانی‌های مردم، عوامل خشک شدن درختان جاده‌های شهر میمنه را تاثیرات خشکسالی‌ها، بی‌توجهی مسؤولین حکومت گذشته، کانکریت‌ریزی غیرمعیاری جوی‌ها، […]

شماری از باشنده‌گان شهر میمنۀ فاریاب از خشک شدن و قطع درختان کنار جاده‌های این شهر ابراز نگرانی نموده می‌گویند که مسؤولین برای احیای سرسبزی شهر برنامۀ مؤثری را روی دست گیرند.
مسؤولین محلی با تایید نگرانی‌های مردم، عوامل خشک شدن درختان جاده‌های شهر میمنه را تاثیرات خشکسالی‌ها، بی‌توجهی مسؤولین حکومت گذشته، کانکریت‌ریزی غیرمعیاری جوی‌ها، رها ساختن فاضلا تشناب‌ها و حمام‌ها و سرمای سال گذشته عنوان کرده تاکید می‌کنند که غرس نهال بجای درختان قطع شده در اولویت کاری شان قرار دارد.
احمدسالم اشکانی، وکیل گذر کوهی‌‍خانۀ شهر میمنه از خشکیدن درختان زینتی و قدیمی نگرانی نموده می‌گوید که درخت و سرسبزی در سلامتی محیط زیست و انسان‌ها اهمیت زیادی دارد وهمین‌گونه ناجوهای شهر میمنه حیات مردم و زیبایی شهر بود که از اثر غلفت و بی‌کفایتی مسؤولین ذیربط در حکومت گذشته بیش از۵۰ درصد این درختان خشکیده و از بین رفته‌است.
موصوف افزود، به ادامۀ قطع درختان قرار است شاروالی میمنه بیش از ۵۰۰ درخت بزرگ خشک‌شدۀ ناجو را قطع نماید، لازم است حکومت محلی و ارگان‌های ذیربط هرچه عاجل بجای درختان قطع شده نهال غرس نمایند در غیر آن، زیستن در این شهر در سال‌های بعد دشوار خواهد.
فیروز یکی دیگر از باشنده‌گان شهر میمنه می‌گوید که همه ساله شاهد قطع و فروش صدها درخت ناجود به دلیل خشک شدن می‌باشد، اما با پول درخت فروخته‌شده چندین نهال می‌شود.
وی از شاروال جدید میمنه خواست تا با غرس نهال تازه شهرمیمنه را سرسبز بسازد.
عبدالقدوس قلیچ، رئیس محاسن سفیدان فاریاب می‌گوید: «ناجوهای شهر میمنه ۶۰ سال پیش توسط غلام حیدرخان عدالت، حاکم اعلی وقت غرس شده بود که این شهر در سرسبزی، زیبایی و پاکی هوا شهرت خاص داشت، اما بی‌توجهی مسوولین و باشنده‌گان شهر، باعث شده که بیش از ۵۰ درصد درختان خشک و از بین برود.»
قلیچ افزود، تا زمانی‌که مردم در قبال شهر شان احساس مسؤولیت و در حفظ و مراقبت دارایی‌های عامه همکاری نکنند، حکومت به تنهایی هیچ کاری کرده نمی‌تواند.
حافظ محمداسماعیل ایوبی، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست فاریاب عوامل خشکیدن درختان ناجو در جاده‌های شهر میمنه را احداث غیرمعیاری جوی‌های کانکریتی، به‌موقع نرسیدن آب، رها ساختن فاضلاب حمام‌ها و تشناب‌ها در جوی‌ها، کوبیدن میخ‌ها از سوی کسبه‌کاران به روی درختان و سرمای شدید زمستان سال‌های گذشته عنوان می‌کند.
وی گفت که یک درخت حداقل برای ۲۰ تن اکسیج فراهم می‌سازد و خشکیدن و قطع درختان منجر به تخریب روز افزون محیط زیست می‌گردد.
موصوف تاکید کرد، اگر رهبری حکومت محلی، ادارات ذیربط و مردم میمنه برای احیای سرسبزی و حفاظت از محیط زیست اقدامات جدی‌تر و موثرتری را انجام ندهند، زنده‌گی در این شهر دشوار خواهد شد.
حاجی عزت‌الله نورانی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فاریاب می‌گوید، نهایت متاثر است که به اثر غلفت و بی‌توجهی مسؤولین گذشته و مردم بیش از ۵۰ درصد درخت ناجو که زینت شهرمیمنه بود خشکیده‌است.
به گفتۀ رئیس زراعت، ناجو‌های شهر میمنه ۶۰ سال قدامت دارد، اما بی‌توجهی شاروالی، زراعت و محیط زیست حکومت گذشته و همچنان بی‌تفاوتی شهروندان باعث شده که نابود شود.
وی افزود: « درختان به وقت لازم آبیاری و مراقبت نشده، نهادهای مختلف، کاندیدان انتخابات، کسبه‌کاران و برخی شهروندان بخاطر نصب لوحه‌های اشتهاری و شعارهای تبلیغاتی به هر درخت صدها میخ کوبیده‌اند. حالا لازم است رهبری ولایت و تاجران معروف فاریاب در بخش غرس نهال و سرسبزی شهر میمنه پول کمک کنند و نهال با کیفیت و همچنان یک ماشین غرس نهال خریداری شود.»
داملا گل احمد مبشر، شاروال میمنه می‌گوید که از عمر درختان شهر میمنه ۷۰ سال سپری و حالا پیر شده‌‎است و در برابر خشکسالی‌های پی‌هم و کم‌آبی مقاومت کرده نمی‌تواند.
مبشر گفت: «صد‌ها اصله درخت ناجو در زمان حکومت گذشته خشک و قطع گردیده و بجای آن نهال غرس نشده و اگر غرس هم کردند، نهال‌ها ضعیف بوده، مراقبت صورت نگرفته، توسط اطفال یا حیوانات از بین رفته و بیش از۵۰۰ درخت دیگر در جریان سال جاری خشکیده که قرار است تحت نظر هیأت مؤظف ولایت قطع و به پول آن نهال‌های با کیفیت خریداری و غرس گردد.»
وی افزود، تا زمانی‌که ارگان‌های مختلف حکومت، مؤسسات، تاجران و مردم در احیای سرسبزی و مراقبت از درختان غرس شده در شهر میمنه همکاری نکنند، ادارۀ شاروالی با تنهایی و امکانات محدود قادر نمی باشد.
شاروال میمنه از مؤسسات و تاجران ملی خواست تا برای سرسبز ساختن دوبارۀ شهر میمه نهال و وسایطی که در غرس نهال به کار می‌رود، کمک و همکاری نمایند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11309

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.