• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
مسوولان:

سال پار با هند ۷۷۹ میلیون دالر داد و ستد انجام شده

  • کد خبر : 11334
  • 24 جدی 1402 - 13:59
سال پار با هند ۷۷۹ میلیون دالر داد و ستد انجام شده

وزارت صنعت و تجارت آمار می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ میلادی میان افغانستان و هند به ارزش ۷۷۹ میلیون دالر داد و ستد انجام شده است. سخن‌گوی این وزارت می‌گوید که از این میان ۵۷۹ میلیون دالر آن‌را صادرات و ۲۰۰ میلیون دیگر را واردات تشکیل می‌دهد. عبدالسلام آخندزاده جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت […]

وزارت صنعت و تجارت آمار می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ میلادی میان افغانستان و هند به ارزش ۷۷۹ میلیون دالر داد و ستد انجام شده است.
سخن‌گوی این وزارت می‌گوید که از این میان ۵۷۹ میلیون دالر آن‌را صادرات و ۲۰۰ میلیون دیگر را واردات تشکیل می‌دهد.
عبدالسلام آخندزاده جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «تجارت افغانستان با هند در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۷۷۹ میلیون دالر بوده که از آن جمله ۵۷۹ میلیون دالر آن را صادرات و ۲۰۰ میلیون دالر آن را واردات است».
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هند را بازار خوب برای فروش میوه‌های تازه و میوه‌های خشک افغانستان می‌داند و بر افزایش همکاری تجارتی هند با افغانستان تاکید می‌ورزد.
خان جان الکوزی ریس هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «از راه چابهار اگر هند کمک کند و کشتی‌های شان بیاید بسیار می‌توانیم همان میوه که حالا به پاکستان به شکل ارزان می‌فروشیم به هند ببریم مگر د او طرف کشتی نمایید و ما بسیار به مشکلات اموال تا هند می‌رسانیم».
شماری از بازرگانان در کشور از مسوولان امارت اسلامی می‌خواهند تا برای رشد روابط تجارتی افغانستان با کشورهای منطقه بر ایجاد سهولت‌ها و از سرگیری فعالیت دهلیز‌های هوایی در کشور نیز تلاش کنند.
محبوب‌الله محمدی بازرگان گفت: «بنابر عدم موجودیت تفاهم‌نامه‌های صادراتی یا عدم موجودیت راهبرد منظم ترانزیتی یا مشکلات از طریق گمرک‌های مختلف و عدم موجودیت دهلیزهای هوایی جزء از مهم‌ترین برنامه های اقتصادی است کاهش یافته است».
با این حال، مسوولان در امارت اسلامی از تلاش‌ها در راستای ایجاد سهولت‌های بیش‌تر و حل چالش‌های بانکی بازرگانان اطمینان می‌دهند.
ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی گفت: «ما تلاش می‌کنیم که موانع جمعا برداشته شود و بتوانند تجارهای ما به دست باز پول را انتقال بدهند و بیاورند و به‌خاطر صادرات و واردات پول را انتقال بدهند».
بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت، میوه‌های خشک، میوه‌های تازه، هنگ و زعفران از جمله اقلام صادراتی افغانستان به هندوستان هستند و اقلام وارداتی را شکر، دارو، پیاز و سایر فرآورده‌ها تشکیل می‌دهند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11334

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.