• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
باغداران دایکندی:

حاصلات سیب در این ولایت به‌گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته‌است

  • کد خبر : 11390
  • 27 جدی 1402 - 7:47
حاصلات سیب در این ولایت به‌گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته‌است

برخی از باغداران در ولایت دایکندی می‌گویند که امسال به دلیل کم‌آبی وآفات طبیعی حاصلات سیب از جمله سیب مرغوب «دخترشاه» به‌گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته‌است. قربان از باغداران در شهر نیلی گفت، سال‌های قبل از درختان سیب‌اش حاصلات خوبی بدست آورده و به بازارها برای فروش عرضه نموده بود، اما امسال حاصلات آن بسیار کم […]

برخی از باغداران در ولایت دایکندی می‌گویند که امسال به دلیل کم‌آبی وآفات طبیعی حاصلات سیب از جمله سیب مرغوب «دخترشاه» به‌گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته‌است.
قربان از باغداران در شهر نیلی گفت، سال‌های قبل از درختان سیب‌اش حاصلات خوبی بدست آورده و به بازارها برای فروش عرضه نموده بود، اما امسال حاصلات آن بسیار کم شده‌است.
او افزود: «سیب ضرورت به آب زیاد دارد، آب که کم باشد خشک می‌شود، امسال اکثر درختان در شاخه خشک شد و بعضی آن را آفت زد.»
وی علاوه کرد که سیب پس از بادام دومین محصول پر فروش دایکندی است که برخی از باغداران از این طریق کسب درآمد می‌کنند؛ چون درختان سیب با محیط دایکندی سازگاری خوب دارد و پس از کاشت سال دوم ثمر می‌دهد.
این باغداران اما می‌گویند که سیب دخترشاه یکی از با کیفیت‌ترین و مشهورترین سیب کشور است که از این ولایت برداشت می‌شود، اما حاصلات آن به‌گونۀ بی‌پیشینه کاهش یافته‌است.
به گفتۀ آنان، سیب دخترشاه به دلیل کیفیت خوب و شهرۀ آن، به بیرون از دایکندی صادر می‌شود.
رجب، یکی از باغداران ولسوالی شهرستان این ولایت گفت که اکثریت از درختان سیب او، دخترشاه است و به خاطر کم‌آبی کیفیت آن پایین آمده‌است.
او افزود: «سیب دخترشاه خیلی با مزه است، نرم است و اگر رسیده‌گی درست شود، خیلی کلان می‌شود و داخلش به آسانی خراب نمی‌شود و سیب دخترشاه به رنگ زرد است و قیمت آن در بازار هم خیلی بالا است.»
موصوف گفت که سال‌های گذشته تاجران از ولایت‌های کابل و هرات می‌آمدند و سیب‌ها را پیش از برداشت در درخت خریداری می‌کردند؛ اما امسال تنها مقداری از سیب‌هایش را در بازارهای محلی به فروش رسانده‌است.
نامبرده از حکومت می‌خواهد که در زمینۀ ایجاد سردخانه‌ها برای نگهداری این محصول دهقانان را یاری نماید.
با این حال، مسؤولین در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت دایکندی می‌گویند که حاصلات سیب امسال نظر به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته‌است.
محمدجویا، مدیر احصائیه و معلومات ریاست زراعت دایکندی گفت که باغداران ولایت دایکندی امسال ۲۲ هزار و ۸۴۴ متریک تُن سیب را برداشت کرده‌اند.
او افزود که در سال گذشته حاصلات سیب به ۳۵ هزار و ۶ متریک تن رسیده بود و این آمار نشان می‌دهد که حاصلات سیب نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته‌است.
وی دلیل کاهش حاصلات سیب را خشک‌آبی و آفت‌های نباتی بیان داشت و تصریح کرد که درخت سیب مقاومت کمتری در مقابل خشک‌سالی دارد.
موصوف هم‌چنان می‌گوید که درختان سیب به‌شمول سیب دخترشاه که از کیفیت و شهرت بالای برخوردار است، در تمام ولسوالی‌های دایکندی موجود می‌باشد، اما امسال حاصلات آن کم شده‌است.
جویا گفت که ریاست زراعت دایکندی شماری زیادی از سردخانه‌ها را برای نگهداری سیب برای دهقانان ساخته است و باز هم تلاش دارند با ایجاد سردخانه‌ها و راه‌اندازی سایر برنامه‌‌ها باغداران را حمایت نمایند.
این در حالی است که ولایت دایکندی یکی از ولایت‌های زراعتی است که منبع درآمد اکثریت باشنده‌گان آن به محصولات زراعتی وابسته می‌باشد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11390

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.