• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
نورالله نوری:

با پاکستان سرحد رسمی نداریم

  • کد خبر : 11657
  • 07 دلو 1402 - 18:58
با پاکستان سرحد رسمی نداریم

نورالله نوری سرپرست وزارت سرحدات اقوام و قبایل هنگام بازدید از گذرگاه تورخم گفته است که افغانستان سرحد مشخص با پاکستان ندارد. آقای نوری در این سفر همچنان گفته است که کابل و اسلام‌آباد خط‌های فرضی دارند و هنوز هم سرحدی میان این دو کشور مشخص نیست. سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل گفته است: […]

نورالله نوری سرپرست وزارت سرحدات اقوام و قبایل هنگام بازدید از گذرگاه تورخم گفته است که افغانستان سرحد مشخص با پاکستان ندارد.
آقای نوری در این سفر همچنان گفته است که کابل و اسلام‌آباد خط‌های فرضی دارند و هنوز هم سرحدی میان این دو کشور مشخص نیست.
سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل گفته است: «به‌گونه خاص ما با پاکستان خط فرضی داریم، با پاکستان سرحد رسمی نداریم و نقطه صفری هم نداریم و تنها میان ما یک خط فرضی است.»
آقای نوری در این سفر ‌افزوده است تنش‌های که هرازگاهی در امتداد خطوط فرضی میان افغانستان و پاکستان به‌وجود می‌آید، امارت اسلامی تلاش می‌کند تا این تنش‌ها به‌گونه درست حل شود.
اما راه‌کار مناسب برای پایان تنش‌های مرزی چیست و چه اقدام‌هایی باید برای آن انجام شود؟
نثاراحمد شیزی آگاه‌ مسایل نظامی در این باره گفت: «به‌خاطر حل این چالش بزرگ ایجاب می‌کند که افغانستان یک حکومت مقتدر که مسوولیت ملی و بین‌المللی داشته باشد و این مشکل از سوی همه‌پرسی بین مردمان دو کشور در چوکات سازمان ملل حل شود.»
شاکر حیات یکی دیگر از آگاهان مسایل سیاسی می‌گوید: «شما زمانی‌که از تورخم گذر بکنید، قطعا ضرورت به پاسپورت دارید یعنی مرز پذیرفته شده، به‌خاطر عدم پذیرش مرز ممکن دلایل سیاسی وجود داشته باشد اما دلایل حقوقی وجود ندارد.»
پیش از سفر سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل به ولایت ننگرهار، همه گذرگاه‌های مشترک میان افغانستان و پاکستان برای یازده روز به‌روز موترهای باربری مسدود بودند که زیان‌های هنگفت به بازرگانان و سرمایه‌گذاران وارد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11657

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.