• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
پذیرش اعتبارنامه سفیر طالبان از سوی چین؛

آیا پکن به دنبال “به‌رسمیت شناختن” حکومت طالبان است؟

  • کد خبر : 11705
  • 11 دلو 1402 - 15:20
آیا پکن به دنبال “به‌رسمیت شناختن” حکومت طالبان است؟

وبسایت رسمی طالبان اقدام رئیس‌جمهور چین برای پذیرش اعتمادنامه سفیر این گروه را “نوعی به رسمیت شناختن” حکومت طالبان دانسته است. وزارت خارجه چین در پی تقدیم اعتمادنامه سفیر طالبان به رئیس‌جمهور این کشور، به رسمیت شناختن این گروه را منوط به تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه قاطعانه با تروریسم در افغانستان دانست. وبسایت رسمی […]

وبسایت رسمی طالبان اقدام رئیس‌جمهور چین برای پذیرش اعتمادنامه سفیر این گروه را “نوعی به رسمیت شناختن” حکومت طالبان دانسته است.
وزارت خارجه چین در پی تقدیم اعتمادنامه سفیر طالبان به رئیس‌جمهور این کشور، به رسمیت شناختن این گروه را منوط به تشکیل حکومت فراگیر و مبارزه قاطعانه با تروریسم در افغانستان دانست.
وبسایت رسمی طالبان اقدام رئیس‌جمهور چین برای پذیرش اعتمادنامه سفیر این گروه را “نوعی به رسمیت شناختن” حکومت طالبان دانسته است.
به باور طالبان، چین نخستین کشوری است که “حصار” را شکست و گام بی‌پیشینه‌ای برای به “رسمیت‌شناسی” این گروه برداشت.
آیا چین به دنبال به رسمیت شناختن طالبان و قدرت یابی این گروه در منطقه است؟ پذیرش اعتبارنامه بلال کریمی می‌تواند یک امیتاز سیاسی بلند و بالا به طالبان باشد؟
فرهاد ابرار، آگاه مسایل سیاسی از افغانستان در این رابطه گفت:
“چین از جمع کشورهای شناخته می‌شود که در بازی‌های نرم سیاسی از دیرباز با طالبان روابط ایجاد کرده، و از جمع کشورهای دانسته می‌شود که با برگشت طالبان سفارت‌اش را در کابل نبست و حتا محدود نکرد، برعکس به‌دنبال تقویت روابط‌ش به‌خصوص در شاخص‌های سیاسی- امنیتی و اقتصادی کوشید. سفارت افغانستان در پکن را به‌طالبان واگذار کرد، سرمایه‌گزاران چینی به افغانستان وارد و پروژه‌های اقتصادی افتتاح شد”.
به گفته این کارشناس، حالا با پذیرش اعتبارنامه‌ای بلال کریمی سفیر طالبان در این کشور، گام بلند دیگری در راستای تقویت روابط سیاسی خود با طالبان برداشته‌است:
“پذیرش اعتبارنامه در حقوق دیپلماتیک معنای خاصی دارد و می‌تواند به‌نحوی به‌رسمیت‌شناسی تلقی شود، ولی فراموش نکنیم که چین صریحاً در این مورد اظهار نظری نکرده‌است، و این خود می‌تواند ادامه سیاست دو سال‌ونیم چین در چگونگی روابط‌ش با طالبان باشد.”
کارشناس در ائامه افزود: محبت دیگر امتیازدهی چین به‌ طالبان است. چینایی‌ها بر اوضاع در منطقه و جهان به‌دقت نظارت دارند و خوب می‌دانند که رقبای‌شان به‌خصوص ایالات متحده به‌ دنبال چه چیزی در منطقه استند، برای همین پذیرش اعتبارنامه بلال کریمی می‌تواند یک امیتاز سیاسی بلند و بالا به طالبان باشد تا در نشست دوحه که قرار است به‌تاریخ ۲۹ و ۳۰ ماه جاری برگزار می‌شود؛ زیربار غرب و سیاست‌هایش‌ نروند.
“در کنار‌ این مباحث، موضوع دیگر رویکرد تشویقی چین است. این اقدام چین احتمالاً کشورهای دیگر در منطقه را تشویق به‌ افزایش تعاملات‌شان با طالبان خواهد کرد، این‌که کدام کشور پیش قدم می‌شود پاسخ روشنی نمی‌توان ارائه کرد “.
در پایان آقای ابرار اشاره کرد که چینایی‌ها چنین اقدامی را بی‌منفعت انجام نداده‌اند، عمل‌کردها و وعده‌های پیدا و پنهان طالبان به چین بر این اقدام تأثیرات خود را داشته‌است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11705

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.