• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

گفت‌وگوی نماینده وزارت خارجه پاکستان و چین درباره ثبات افغانستان

  • کد خبر : 11760
  • 14 دلو 1402 - 13:57
گفت‌وگوی نماینده وزارت خارجه پاکستان و چین درباره ثبات افغانستان

وزارت خارجه پاکستان از دیدار نماینده این وزارت برای افغانستان و غرب آسیا با نماینده ویژه چین برای افغانستان خبر داده است. وزارت خارجه پاکستان گفته است که رحیم حیات قریشی و یوشیاو یونگ در این دیدار بر تعهد اسلام‌آباد و بی‌جینگ برای یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات تاکید کرده‌اند. هماهنگی بیشتر برای ایجاد […]

وزارت خارجه پاکستان از دیدار نماینده این وزارت برای افغانستان و غرب آسیا با نماینده ویژه چین برای افغانستان خبر داده است.
وزارت خارجه پاکستان گفته است که رحیم حیات قریشی و یوشیاو یونگ در این دیدار بر تعهد اسلام‌آباد و بی‌جینگ برای یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات تاکید کرده‌اند. هماهنگی بیشتر برای ایجاد ثبات در منطقه و نقش حیاتی کشورهای همسایه افغانستان برای یک منطقه با ثبات از بحث‌های دیگر در این دیدار بودند.
این وزارت نوشته است: «دو طرف بر تعهد خود به یک افغانستان صلح‌آمیز و بر نیاز به هماهنگی بیشتر برای ثبات منطقه تاکید کردند. آن‌ها همچنین بر نقش حیاتی کشورهای همسایه افغانستان برای یک منطقه صلح‌آمیزو با ثبات تاکید کردند.»
در همین حال امارت اسلامی، ثبات موجود در کشور را برای کشورهای همسایه یک فرصت خوب برای توسعه روابط دیپوماتیک و اقتصادی می‌خواند.
ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی گفت: «کشورهای منطقه باید در این راستا همکار باشند، امنیت افغانستان تاثیرات مثبت بالای تمام منطقه دارد و همچنان بالای وضعیت اقتصادی منطقه دارد. در کل بهبود امنیت به نفع همه تمام می‌شود.»
برخی آگاهان مسایل سیاسی نقش کشورهای همسایه به‌ویژه چین و پاکستان را در ایجاد ثبات دایمی در افغانستان مهم می‌دانند.
معین‌گل سمکنی آگاه مسایل سیاسی در این باره گفت: «اجماع منطقوی از نقطه نظر حقوقی در ردیف اول نیست چرا که ما می‌توانیم سیاست خود را به شکل خودمختار تعقیب بکنیم، ولی این‌که افغانستان بعد از ۴۵ سال یار دیگر به صلح رسیده، همسایه‌ها می‌توانند به‌خاطر اجماع ملی نقشی را ادا بکنند که ما آن را به نفع کشور خود می‌دانیم.»
عزیز معارج یکی دیگر از آگاهان مسایل سیاسی گفت: «نه تنها این‌که بحث، نشست و نقش نماینده‌های پاکستان و چین برای افغانستان موثر و مفید خواهد، بل نقش تمام کشورهای همسایه در ثبات و صلح در صورتی‌که صادقانه بیاندیشند، کار خواهد داد.»
پیش از این نیز سید رسول موسوی دستیار وزیر خارجه ایران در دیدار با یوشیاو یونگ نماینده ویژه چین برای افغانستان گفته بود که درک راهبرد و سیاست چین در افغانستان ساده نیست و نیازمند آگاهی از مولفه‌های راهبرد جهانی چین و تطبیق منطقه‌ای آن راهبرد است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11760

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.