• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

پنج سازمان جهانی نسبت به بدتر شدن شرایط اقلیمی در افغانستان هشدار دادند

  • کد خبر : 11792
  • 16 دلو 1402 - 12:40
پنج سازمان جهانی نسبت به بدتر شدن شرایط اقلیمی در افغانستان هشدار دادند

سازمان اقدام علیه گرسنه‌گی، سازمان صحی جهان، سازمان بشردوستانه امداد اسلامی، سازمان بین‌المللی نجات کودکان و سازمان بین‌المللی ورلد ویژن نسبت به بدتر شدن شرایط اقلیمی در افغانستان هشدار داده‌اند. این سازمان‌ها روز دوشنبه، ۱۶ دلو در بیانیه‌ای گفته‌اند که دست‌کم ۲۵ ولایت افغانستان با خشک‌سالی شدید روبه‌رو است. براساس بیانیه این سازمان‌ها، ادامه خشک‌سالی‌ها […]

سازمان اقدام علیه گرسنه‌گی، سازمان صحی جهان، سازمان بشردوستانه امداد اسلامی، سازمان بین‌المللی نجات کودکان و سازمان بین‌المللی ورلد ویژن نسبت به بدتر شدن شرایط اقلیمی در افغانستان هشدار داده‌اند.
این سازمان‌ها روز دوشنبه، ۱۶ دلو در بیانیه‌ای گفته‌اند که دست‌کم ۲۵ ولایت افغانستان با خشک‌سالی شدید روبه‌رو است.
براساس بیانیه این سازمان‌ها، ادامه خشک‌سالی‌ها در افغانستان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
سازمان بین‌المللی نجات کودکان گفته است که کودکان و خانواده‌های دهقان در افغانستان، بیشترین ضرر را ناشی از خشک‌سالی متحمل خواهند شد.
این نهاد افزوده است که کمبود باران و تداوم خشک‌سالی سبب شیوع بیماری‌ها از جمله وبا، تشدید فقر و زمینه کوچ اجباری خانواده‌ها خواهد شد.
بر بنیاد آمارهای سازمان‌های جهانی، حدود ۷.۸ میلیون کودک در افغانستان در سال جاری میلادی، غذای کافی ندارند و در صورت ادامه خشک‌سالی، زنده‌گی این کودکان در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
سازمان بین‌المللی نجات کودکان همچنان خاطرنشان کرده است که چهار میلیون زن باردار و شیرده به شمول ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال در حال حاضر از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند.
طبق اطلاعات نهادهای بین‌المللی، افغانستان از اول اکتوبر ۲۰۲۳ تا ۱۵ جنوری ۲۰۲۴، تنها ۴۵ تا ۶۰ درصد بارنده‌گی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است.
این در حالی است که ماه گذشته نیز دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) با ابراز نگرانی از تداوم خشک‌سالی در افغانستان گفته بود که این کشور در سال گذشته بدترین خشک‌سالی خود را طی ۳۰ سال اخیر تجربه کرده است.
اوچا روز یک‌شنبه، ۱۷ جدی با نشر گزارشی گفته که در ولایت هلمند گرمی هوا ۲.۴ درجه بیشتر در مقایسه با سایر نقاط افغانستان بلند رفته است.
برپایه این گزارش، تغییرات اقلیمی عمده‌ترین تاثیرات را بر بخش کشاورزی گذاشته و همچنان ۳۰ ولایت کشور را از لحاظ کیفیت آب، به‌شدت با چالش روبه‌رو کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11792

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.