• امروز : جمعه, ۷ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1
وزارت خارجه آمریکا:

برنامه‌ای برای ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک در آینده نزدیک در کابل نداریم

  • کد خبر : 11833
  • 17 دلو 1402 - 9:52
برنامه‌ای برای ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک در آینده نزدیک در کابل نداریم

وزارت خارجه آمریکا حدود دو هفته مانده به دومین نشست سازمان ملل در دوحه درباره افغانستان می‌گوید که این کشور «هیچ برنامه‌ای در آینده نزدیک» برای ازسرگیری فعالیت‌های امور دیپلماتیک در کابل ندارد. ودانت پاتل، معاون سخنگوی این وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در مورد افغانستان همچنین گفت […]

وزارت خارجه آمریکا حدود دو هفته مانده به دومین نشست سازمان ملل در دوحه درباره افغانستان می‌گوید که این کشور «هیچ برنامه‌ای در آینده نزدیک» برای ازسرگیری فعالیت‌های امور دیپلماتیک در کابل ندارد.
ودانت پاتل، معاون سخنگوی این وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در مورد افغانستان همچنین گفت که آمریکا با افغان‌‌ها در داخل و خارج از جمله طالبان در تعامل است.
او درباره نشست آتی به میزبانی سازمان ملل در دوحه قطر در مورد افغانستان گفت که موضوعات حقوق بشر و برداشتن محدودیت از آموزش دختران و زنان و رفع فرامین تبعیض‌آمیز در افغانستان در صدر فهرست تعامل و «فشار بر طالبان» در همکاری با متحدان و سازمان ملل قرار دارد.
او افزود که در «عادی سازی روابط» نیز منوط به احترام طالبان به حقوق زنان و همه‌ شهروندان این کشور است.
دومین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان به دعوت دبیرکل سازمان ملل قرار است در روزهای ۱۸-۱۹ فوریه/فبروری در دوحه قطر برگزار شود که تمرکز بر اجرای مفاد قطعنامه تصویب‌شده ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل دارد.
سازمان ملل گفته است که نمایندگانی از زنان افغانستان هم در نشست دوحه شرکت می‌کنند.
حکومت طالبان با بخشی از این قطعنامه مبنی بر تعیین یک نماینده ویژه برای دیپلماسی با طالبان و ایجاد حکومت فراگیر مخالفت کرده است.
در اولین نشست دوحه در ماه مه ۲۰۲۳ از حکومت طالبان دعوت نشد اما مقام‌های طالبان می‌گویند در نشست پیش‌رو از آن‌ها دعوت شده است.
پیش از نشست اول دوحه نیز وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده بود که به رسمیت شناختن طالبان در دستور کار آن نیست.
فریدون سینرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای افغانستان و فرستاده ویژه دبیرکل این سازمان، با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در کابل دیدار کرده است.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در این دیدار در مورد نشست پیش رو با میزبانی سازمان ملل درباره افغانستان در دوحه قطر صحبت کردند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در این دیدار آقای متقی درباره نشست منطقه‌ای اخیر در کابل و پذیرفته شدن استوارنامه سفیر طالبان در پکن صحبت کرده و آن را در عرصه دیپلماتیک «یک پیشرفت امیدوارکننده» خوانده است.
آقای سینرلی‌اوغلو همچنین با محمد عبدالکبیر،‌ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان دیدار کرده است.
به گزارش رادیو-تلویزیون دولتی که در کنترل طالبان است، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است که بانک جهانی در آینده نزدیک نشستی در مورد افغانستان برگزار خواهد کرد «که در آن در مورد توسعه سکتور بانکی افغانستان، پایان تحریم‌ها و از سرگیری پروژه‌های باقی‌مانده بانک جهانی در افغانستان گفت‌وگو خواهد شد».
به نقل از آقای سینرلی‌اوغلو در این دیدار گزارش داده است که جامعه جهانی از جمله آمریکا خواستار «گسترش روابط و همکاری» با حکومت طالبان است.
حکومت طالبان خواستار به رسمیت شناخته شدن و گرفتن کرسی افغانستان در سازمان ملل است. کشورهای منطقه به‌جز تاجیکستان دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند.
آقای متقی بار دیگر بر مخالفت طالبان با تعیین نماینده ویژه سازمان ملل بنا به قطعنامه ۲۷۲۱ صحبت کرده است. او دو روز قبل نیز در دیدار با رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز خواهان توضیح بیشتر درباره نشست دوحه شد.
نشست دوحه از سوی سازمان ملل با شرکت نمایندگان کشورها قرار است در روزهای ۱۸ و ۱۹ فوریه/فبروری برگزار شود تا در مورد مفاد قطعنامه ۲۷۲۱ سازمان ملل از جمله تعیین نماینده ویژه‌ای برای دیپلماسی با طالبان گفتگو کنند.
به گفته آقای بلخی، وزیر خارجه طالبان به خانم اتونبایوا گفته است که پس از دریافت توضیح در مورد چگونگی شرکت نمایندگان حکومت طالبان در این نشست، تصمیم خواهند گرفت.
فهرست کشورهای شرکت کننده در دومین نشست دوحه اعلام نشده است.
در اولین نشست دوحه نمایندگان ۱۹ کشوراز جمله اعضای دایمی این سازمان، نماینده سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی، سازمان شانگهای و نماینده اتحادیه اروپا شرکت کردند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11833

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.